Moje uwagi, ktĂłre przekazaĹem autorom projektu:
I. ProponujÄ zastÄ
piÄ art. 9 ust. 1 nastÄpujÄ
cÄ
treĹciÄ
:
âNie wymaga siÄ posiadania pozwolenia na broĹ w wypadku uĹźywania jej na terenie strzelnicy dziaĹajÄ
cej na podstawie zezwolenia wĹaĹciwego organu.â
UĹźycie w dotychczasowym brzmieniu zwrotu âpod bezpoĹrednim nadzorem osoby prowadzÄ
cej strzelanieâ spowoduje, Ĺźe posiadacz pozwolenia na broĹ majÄ
cy uprawnienia do prowadzenia strzelania nie bÄdzie mĂłgĹ samodzielnie strzelaÄ. BÄdzie musiaĹ to robiÄ w towarzystwie innej osoby majÄ
cej uprawnienia prowadzÄ
cego strzelanie.
II. ProponujÄ zastÄ
piÄ dotychczasowy art. 10 ust. 2 nastÄpujÄ
cÄ
treĹciÄ
:
â2) ktĂłra zostaĹa skazana prawomocnym wyrokiem za:
a) umyĹlne przestÄpstwo:
- przeciwko Ĺźyciu i zdrowiu,
-przeciwko mieniu,
- przeciwko wolnoĹci seksualnej i obyczajnoĹci,
- z zastosowanej przemocy lub groĹşby jej uĹźycia,
- okreĹlone w art. 263 § 1-3 ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. â Kodeks karny (Dz.U. nr 88, poz. 553, z późn. zm.)
b) nieumyĹlne przestÄpstwo przeciwko bezpieczeĹstwu w komunikacji popeĹnione w stanie nietrzeĹşwoĹci lub pod wpĹywem Ĺrodka odurzajÄ
cego albo gdy sprawca zbiegĹ z miejsca zdarzenia.
JeĹźeli walczymy o dostÄp do posiadania broni dla praworzÄ
dnych obywateli, to skazanie za przestÄpstwa umyĹlne â niezaleĹźnie od rodzaju i wysokoĹci kary â winno wykluczaÄ takÄ
osobÄ z krÄgu tych, ktĂłrzy majÄ
broĹ.
Z kolei skazanie za przestÄpstwa nieumyĹlne zwiÄ
zane z alkoholem i Ĺrodkiem odurzajÄ
cym, a takĹźe ucieczkÄ z miejsca zdarzenia wskazuje, Ĺźe dana osoba ma inklinacje do umyĹlnego naruszania prawa i majÄ
c broĹ moĹźe stanowiÄ zagroĹźenie dla innych osĂłb.
ZrezygnowaĹbym z dopisku w ust. 2 o treĹci âlub jest oskarĹźona o popeĹnienie takiego przestÄpstwa.â, gdyĹź godzi to w konstytucyjnÄ
zasadÄ domniemania niewinnoĹci.
III. ProponujÄ zastÄ
piÄ dotychczasowy art. 11 ust. 1 nastÄpujÄ
cÄ
treĹciÄ
:
âPozwolenie na broĹ wydaje w drodze decyzji administracyjnej wojewoda, wĹaĹciwy ze wzglÄ
du na miejsce zamieszkania osoby lub siedzibÄ podmiotu ubiegajÄ
cego siÄ o wydanie pozwolenia.â
Przeniesienie wydawania pozwoleĹ na szczebel powiatu generuje dodatkowe koszty zwiÄ
zane z koniecznoĹci utworzenia nowych etatĂłw oraz bÄdzie stwarzaÄ trudnoĹci logistyczne zwiÄ
zane z przeprowadzaniem egzaminĂłw.
PrzykĹad:
W WPA KWP w Olsztynie sprawami pozwoleĹ na broĹ zajmuje siÄ 10 osĂłb, w tym naczelnik WPA, magazynier i 8 merytorycznych pracownikĂłw (funkcjonariuszy i cywili). W wojewĂłdztwie warmiĹsko â mazurskim jest 20 powiatĂłw i 2 miasta na prawach powiatu. Przeniesienie kompetencji wydawania pozwoleĹ na broĹ do powiatĂłw spowoduje koniecznoĹÄ zwiÄkszenia iloĹci osĂłb zajmujÄ
cych siÄ tymi sprawami z 10 do 22 osĂłb.
Przekazanie kompetencji wydawania pozwoleĹ wojewodzie sprawi, Ĺźe nie spowoduje to dodatkowych kosztĂłw osobowych. 10 osĂłb z Policji moĹźna przekazaÄ do WydziaĹu Spraw Obywatelskich UrzÄdu WojewĂłdzkiego. WydziaĹ ten wydaje paszporty oraz zajmuje siÄ cudzoziemcami. Dodatkowo miaĹby trzeci problem â pozwolenia na broĹ. Ponadto praktycznie w kaĹźdym mieĹcie wojewĂłdzkim jest strzelnica i organizacje zajmujÄ
ce siÄ broniÄ
(polski zwiÄ
zek Ĺowiecki, wojewĂłdzki ZwiÄ
zek Strzelectwa Sportowego, kluby strzeleckie majÄ
ce broĹ), ktĂłre mogÄ
pomagaÄ w przeprowadzaniu egzaminĂłw udostÄpniajÄ
c strzelnice, broĹ i instruktorĂłw do komisji egzaminacyjnych.
IV. ProponujÄ zastÄ
piÄ art. 14 ust. 4 nastÄpujÄ
cÄ
treĹciÄ
:
âJako rĂłwnorzÄdne ze speĹnieniem warunku zaliczenia egzaminu, o ktĂłrym mowa w ust. 1, traktuje siÄ zdanie egzaminu dopuszczajÄ
cego do wykonywania polowania, organizowanego przez Polski ZwiÄ
zek Ĺowiecki, lub egzaminu dopuszczajÄ
cego do uprawiania sportĂłw o charakterze strzeleckim, organizowanego przez polski zwiÄ
zek sportowy, wĹaĹciwy ze wzglÄdu na konkurencjÄ sportowÄ
wymagajÄ
cÄ
uĹźycia broni , o ktĂłrej mowa w art. 7 ust. 2.â
WyrzuciĹbym pojÄcie âsportu kwalifikowanegoâ, gdyĹź zostaĹo ono usuniÄte z naszego prawa. Natomiast âsporty o charakterze strzeleckimâ obejmÄ
rĂłwnieĹź âstrzelanie rekreacyjneâ. Nie moĹźna daÄ szans do ĹcieĹniajÄ
cego interpretowania.
V. ProponujÄ dodaÄ w art. 25 nowy ustÄp 1, a dotychczasowe oznaczyÄ jako ust. 2, 3, 4. Nowemu ust. 1 nadaÄ brzmienie:
âWojewoda przed wydaniem pozwolenia na broĹ zasiÄga opinii wĹaĹciwego miejscowo komendanta powiatowego Policji o osobie ubiegajÄ
cej siÄ o pozwolenie, ktĂłry w przypadku negatywnej oceny wnioskodawcy winien przedstawiÄ swoje zastrzeĹźenia w terminie 14 dni. Brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie oznacza opiniÄ pozytywnÄ
.â
Opiniowanie mieĹci siÄ rĂłwnieĹź w zakresie kontroli, a takĹźe w zakresie kompetencji Policji jako organu powoĹanego do ochrony bezpieczeĹstwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeĹstwa i porzÄ
dku publicznego.
MilczÄ
ca zgoda Policji odciÄ
Ĺźy dzielnicowych od pracochĹonnego formalizowania ustaleĹ dotyczÄ
cych praworzÄ
dnej osoby ubiegajÄ
cej siÄ o pozwolenie na broĹ (w myĹl zasady â jeĹźeli dzielnicowy nie zna danej osoby, to znaczy, Ĺźe jest to porzÄ
dna osoba.).
VI. ProponujÄ dodaÄ do projektu ustawy art. 58, a dotychczasowe art. 58 i 59 oznaczyÄ jako 59, 60. Nowemu art. 58 nadaÄ treĹÄ nastÄpujÄ
cÄ
:
â1. Nie podlega karze, kto bez wymaganego pozwolenia posiada broĹ lub amunicjÄ i w terminie 1 roku od dnia wejĹcia w Ĺźycie niniejszej ustawy dobrowolnie zawiadomi o tym fakcie PolicjÄ oraz zĹoĹźy broĹ i amunicjÄ do jej depozytu.
2. Osoby, ktĂłra zĹoĹźy zawiadomienie, o jakim mowa w ust. 1 i zĹoĹźy broĹ oraz amunicjÄ do depozytu, moĹźe ubiegaÄ siÄ o wydanie pozwolenia na broĹ, jeĹźeli speĹnia warunki okreĹlone w niniejszej ustawie.
3. Minister wĹaĹciwy do spraw wewnÄtrznych przez okres jednego roku bÄdzie systematycznie prowadziĹ w mediach dziaĹania informacyjne, by jak najwiÄcej osĂłb skorzystaĹo z abolicji okreĹlonej w ust. 1. Podobne dziaĹania prowadziÄ bÄdzie Polski ZwiÄ
zek Ĺowiecki oraz zarzÄ
dy stowarzyszeĹ o charakterze strzeleckim.â
W interesie spoĹecznym jest, by jak najwiÄcej posiadanej nielegalnie broni zostaĹo zĹoĹźone organom Policji. BezkarnoĹÄ dotychczasowych posiadaczy i moĹźliwoĹÄ uzyskania pozwolenia byĹaby niewÄ
tpliwie duĹźÄ
zachÄtÄ
. OgraniczyĹoby to ĹşrĂłdĹa dostÄpu do broni dla Ĺrodowisk przestÄpczych. Wymaga to jednak szerokiej akcji uĹwiadamiajÄ
cej i przekonywujÄ
cej, ktĂłrÄ
mogĹyby prowadziÄ organy paĹstwowe, jak rĂłwnieĹź stowarzyszenia zajmujÄ
ce siÄ broniÄ
. W ten sposĂłb cykliczne dziaĹania mogĹyby dotrzeÄ do szerokiego krÄgu osĂłb majÄ
cych nielegalnie broĹ.
Olsztyn, 16.12.2015r.