Na stronie internetowej Naczelnego SÄ
du Administracyjnego ukazaĹ siÄ bardzo ciekawy (dla osĂłb ubiegajÄ
cych siÄ o pozwolenie na posiadanie broni palnej sportowej) wyrok WojewĂłdzkiego SÄ
du Administracyjnego
VI SA/Wa 1570/07 z dnia 16.10.2007r., w ktĂłrym stwierdzono, Ĺźe
okolicznoĹciami uzasadniajÄ
cymi, w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji, wydanie pozwolenia na broĹ jest czynne uprawianie sportu strzeleckiego, wyraĹźajÄ
ce siÄ miÄdzy innymi w udziale w dostÄpnych zawodach sportowych. Wskazywanie natomiast przez PolicjÄ jako kryteriĂłw do wydania pozytywnej decyzji -
uzyskiwanie wybitnych, ponadprzeciÄtnych wynikĂłw sportowych, lub wykonywanie uprawnieĹ instruktora strzelectwa sportowego - nie znajduje uzasadnienia w art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji, gdyĹź sÄ
to warunki i kryteria pozaustawowe. Oparcie zatem rozstrzygniÄcia na powoĹanych kryteriach stanowi naruszenie art. 10 ust. 1 wymienionej ustawy. Prawo do posiadania indywidualnej broni sportowej nie jest nagrodÄ
za wybitne osiÄ
gniÄcia sportowe. Natomiast, przyznanie prawa do posiadania broni indywidualnej moĹźe wĹaĹnie sĹuĹźyÄ podniesieniu kwalifikacji sportowych.
PoniĹźej omĂłwienie i wyciÄ
g z przedmiotowego orzeczenia tj. wyroku VI SA/Wa 1570/07 WojewĂłdzkiego SÄ
du Administracyjnego w Warszawie z 16.10.2007r. ( orzeczenie
PRAWOMOCNE), ktĂłrym uchylono zaskarĹźone decyzje KGP i KSP odmawiajÄ
ce wnioskodawcy wydania pozwolenia na broĹ palnÄ
sportowÄ
do celĂłw sportowych.
OmĂłwienie: Wnioskodawca wystÄ
piĹ o wydanie pozwolenia na broĹ palnÄ
sportowÄ
uzasadniajÄ
c to:
- czĹonkowstwem w klubie strzeleckim od 2001r.
- koniecznoĹciÄ
doskonalenia umiejÄtnoĹci strzeleckich, na co nie pozwala mu maĹo precyzyjna broĹ klubowa (brak w klubie broni o profesjonalnych parametrach technicznych),
- posiadaniem patentu licencji, zaĹwiadczenia z PZSS i pozwoleniem na broĹ palnÄ
do ochrony osobistej oraz osiÄ
ganiem wynikĂłw kwalifikujÄ
cych na srebrnÄ
odznakÄ strzeleckÄ
.
Komendant StoĹeczny Policji wydaĹ decyzjÄ odmownÄ
i stwierdziĹ, Ĺźe:
- czĹonkostwo w klubie strzeleckim, uczestnictwo w zawodach strzeleckich oraz chÄÄ podnoszenia umiejÄtnoĹci strzeleckich, nie jest wystarczajÄ
cÄ
przesĹankÄ
, w Ĺwietle art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji do wydania pozwolenia na broĹ sportowÄ
,
- wydanie pozwolenia kaĹźdej osobie powoĹujÄ
cej siÄ na uprawianie strzelectwa sportowego, staĹoby w sprzecznoĹci z zasadÄ
o reglamentacji takich pozwoleĹ, wyraĹźonÄ
w ustawie o broni i amunicji.
- do osĂłb wykazujÄ
cych oczywistÄ
potrzebÄ posiadania sportowej broni indywidualnej moĹźna zaliczyÄ takie osoby, ktĂłre wyróşniajÄ
siÄ od ogĂłĹu obywateli jako wybitni zawodnicy lub aktywni instruktorzy strzelectwa sportowego.
- klub powinien zaspokoiÄ potrzebÄ czĹonka w zakresie odpowiedniej broni do uprawiania rekreacyjnego strzelectwa amatorskiego
Komendant GĹĂłwny Policji utrzymaĹ w mocy decyzjÄ odmownÄ
I instancji stwierdzajÄ
c, Ĺźe:
- ustawodawca w art. 10 ust. 1 ustawy o broni i nie wskazaĹ kryteriĂłw jakimi Policja powinna siÄ kierowaÄ przy wydawaniu pozwoleĹ na broĹ i dlatego stanÄ
Ĺ na stanowisku, Ĺźe wydawanie przedmiotowych pozwoleĹ pozostawiono do swobodnego uznania organowi.
- powoĹujÄ
c siÄ na orzeczenie Naczelnego SÄ
du Administracyjnego nr II OSK 587/05 podniĂłsĹ, iĹź co do reglamentacji pozwoleĹ na broĹ orzecznictwo sÄ
dĂłw jest ugruntowane przyjÄte jest, Ĺźe wydanie pozwolenia moĹźe nastÄ
piÄ w przypadku osiÄ
gania wybitnych wynikĂłw w strzelectwie sportowym, duĹźego zaangaĹźowania w sport strzelecki ocenianego m. in. czÄstotliwoĹciÄ
udziaĹu w treningach i zawodach o odpowiedniej randze, a takĹźe posiadaniem uprawnieĹ instruktora strzelectwa sportowego.
Na powyĹźszÄ
decyzjÄ zostaĹa zĹoĹźona skarga do WojewĂłdzkiego SÄ
du Administracyjnego w Warszawie z wnioskiem o uchylenie zaskarĹźonej decyzji i zasÄ
dzenie kosztĂłw postÄpowania.
Decyzji zarzucono naruszenie art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji poprzez przyjÄcie, Ĺźe brak byĹo przesĹanek do wydania pozwolenia na broĹ dla celĂłw sportowych oraz naruszenie przepisĂłw postÄpowania (art. 80, art. 7, art. 8, art. 9 i art. 10 k.p.a.).
WyciÄ
g:WojewĂłdzki SÄ
d Administracyjny uznajÄ
c skargÄ za zasadnÄ
zwaĹźyĹ, co nastÄpuje;
(……….)
Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji wĹaĹciwy organ Policji wydaje pozwolenie na broĹ, jeĹźeli okolicznoĹci, na ktĂłre powoĹuje siÄ osoba ubiegajÄ
ca siÄ o pozwolenie, uzasadniajÄ
jego wydanie. Pozwolenie na broĹ moĹźe byÄ wydane w szczegĂłlnoĹci w celach sportowych (art. 10 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy). Przepis ten okreĹla potrzebÄ wykazania okolicznoĹci uzasadniajÄ
cych wydanie pozwolenia, przy jednoczesnym braku przeciwwskazaĹ wymienionych w art. 15 ustawy, ktĂłre to przeciwwskazania nie wystÄpujÄ
chociaĹźby z uwagi na fakt udzielenia skarĹźÄ
cemu pozwolenia na posiadanie broni bojowej dla ochrony osobistej.
Wydanie pozwolenia na broĹ nie jest decyzjÄ
uznaniowÄ
, jak stwierdziĹ to organ Policji. Przeciwnie,
jeĹźeli zajdÄ
okolicznoĹci wymienione w przepisie art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji, organ administracji ma obowiÄ
zek wydania wnioskowanego pozwolenia. Takie rozumienie art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji jest ugruntowane w orzecznictwie sÄ
dowym, by przykĹadowo wskazaÄ tylko na wyrok WojewĂłdzkiego SÄ
du Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 lutego 2006 r. (sygn. akt VI SA/Wa 2520/05) lub na wyrok Naczelnego SÄ
du Administracyjnego z dnia 26 lipca 2007 r. (sygn. akt II OSK 1082/06).
OkolicznoĹciami uzasadniajÄ
cymi, w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji,
wydanie pozwolenia na broĹ (w tym takĹźe na broĹ sportowÄ
)
jest czynne uprawianie sportu strzeleckiego, wyraĹźajÄ
ce siÄ miÄdzy innymi w udziale w dostÄpnych zawodach sportowych. Jest natomiast poza sporem, Ĺźe
osiÄ
ganie coraz lepszych wynikĂłw w tym sporcie jest uzaleĹźnione od technicznych wĹaĹciwoĹci dostÄpnej broni.Z materiaĹu zgromadzonego w sprawie moĹźna wyprowadziÄ stwierdzenie, Ĺźe skarĹźÄ
cy przejawia duĹźe zaangaĹźowanie uprawianiem sportu strzelectwa sportowego. W ocenie W. K. osiÄ
gane przez niego wyniki kwalifikujÄ
go do czoĹĂłwki zawodnikĂłw klubowych oraz jako ponadprzeciÄtnego zawodnika w kraju. Nie jest rzeczÄ
SÄ
du lub organu administracji dokonywanie oceny, jakie to wyniki w uprawianej dyscyplinie sportu powinny uzasadniaÄ potrzebÄ udzielenia pozwolenia na sportowÄ
broĹ indywidualnÄ
. Natomiast niewÄ
tpliwie
potrzebÄ takÄ
moĹźe uzasadniaÄ intensywnoĹÄ zaangaĹźowania siÄ strony w uprawianie tego sportu. Trafne jest spostrzeĹźenie, iĹź prawo do legalnego posiadania broni jest ĹciĹle reglamentowane i tylko wykazanie istnienia po stronie wnioskodawcy szczegĂłlnych okolicznoĹci, odróşniajÄ
cych go od ogĂłĹu, uzasadnia wydanie pozwolenia. W ocenie SÄ
du orzekajÄ
cego w sprawie takimi szczegĂłlnymi okolicznoĹciami jest uprawianie przez W. K. od ponad szeĹciu lat strzelectwa sportowego w ramach Polskiego ZwiÄ
zku Strzelectwa Sportowego i CWKS „Legia” przy duĹźym zaangaĹźowaniu w tÄ
dyscyplinÄ sportu. Faktem jest rĂłwnieĹź, iĹź barierÄ
dla osiÄ
gania lepszych wynikĂłw staĹa siÄ broĹ dostÄpna dla skarĹźÄ
cego w ramach posiadanej przez klub. Klub ten wykazaĹ, Ĺźe nie jest w stanie zapewniÄ W. K. broni o lepszych parametrach technicznych, ktĂłre pozwalaĹyby na skutecznÄ
rywalizacjÄ w zawodach krajowych.
Wskazywanie przez organ administracji, jako na kwantyfikatory dajÄ
ce podstawÄ do udzielenia pozwolenia na broĹ sportowÄ
, wynikajÄ
ce z art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji - uzyskiwanie wybitnych, ponadprzeciÄtnych wynikĂłw sportowych, lub wykonywanie uprawnieĹ instruktora strzelectwa sportowego - nie znajdujÄ
uzasadnienia w wymienionym przepisie, jako warunki i kryteria pozaustawowe. Oparcie zatem rozstrzygniÄcia na powoĹanych kryteriach stanowiĹo naruszenie art. 10 ust. 1 wymienionej ustawy. Jak stwierdziĹ bowiem NSA w powoĹanym wyĹźej wyroku z dnia 26 lipca 2007 r., ktĂłre to stanowisko SÄ
d orzekajÄ
cy w sprawie podziela,
prawo do posiadania indywidualnej broni sportowej nie jest nagrodÄ
za wybitne osiÄ
gniÄcia sportowe. Natomiast,
przyznanie prawa do posiadania broni indywidualnej moĹźe wĹaĹnie sĹuĹźyÄ podniesieniu kwalifikacji sportowych.Organ administracji zakwalifikowaĹ skarĹźÄ
cego do osĂłb, ktĂłre w zasadzie mogÄ
jedynie uprawiaÄ strzelectwo sportowe na poziomie rekreacyjnym. Nie odniĂłsĹ siÄ przy tym w sposĂłb wyczerpujÄ
cy, wskazany w art. 7, art. 77 § 1, art. 80 i art. 107 § 3 k.p.a., do argumentacji W. K. i dowodĂłw przedĹoĹźonych w sprawie dotyczÄ
cych intensywnoĹci i zaangaĹźowania skarĹźÄ
cego w uprawianÄ
dyscyplinÄ sportu, zauwaĹźajÄ
c jednoczeĹnie fakt, Ĺźe osiÄ
ga on w tej dyscyplinie sportu wyniki dobre, a wiÄc nie przeciÄtne lub sĹabe.
(………..)
W tych warunkach stwierdzajÄ
c, iĹź doszĹo do naruszenia zarĂłwno przepisu prawa materialnego (art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji), jak i przepisĂłw postÄpowania wskazanych wyĹźej, ktĂłre mogĹo mieÄ wpĹyw na wynik sprawy, WojewĂłdzki SÄ
d Administracyjny na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) i lit. c) oraz art. 152 p.p.s.a. orzekĹ jak w sentencji, postanawiajÄ
c o kosztach postÄpowania na zasadzie art. 200 w zwiÄ
zku z art. 205 § 2 p.p.s.a.