http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=5EDA6A27&view=5Interpelacja nr 34674
do Ministra Spraw WewnÄtrznych
w sprawie wszczÄcia postÄpowaĹ dyscyplinarnych bÄ
dĹş zĹoĹźenia zawiadomienia o podejrzeniu popeĹnienia przestÄpstw przez policjantĂłw, odpowiedzialnych za naruszenie przepisĂłw prawa
Szanowna Pani Minister
ProszÄ o wskazanie w jakim terminie poleci Pani Minister wszczÄcie postÄpowaĹ dyscyplinarnych bÄ
dĹş zĹoĹźy zawiadomienie o podejrzeniu popeĹnienia przestÄpstw przez policjantĂłw, odpowiedzialnych za naruszenie przepisĂłw prawa, jakie szczegĂłĹowo opiszÄ poniĹźej.
Stan prawny uzasadniajÄ
cy moje zapytanie jest nastÄpujÄ
cy. Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o broni i amunicji Osoba, ktĂłra wystÄpuje z podaniem o wydanie pozwolenia na broĹ, jest obowiÄ
zana zdaÄ egzamin przed komisjÄ
powoĹanÄ
przez wĹaĹciwy organ Policji ze znajomoĹci przepisĂłw dotyczÄ
cych posiadania i uĹźywania danej broni oraz z umiejÄtnoĹci posĹugiwania siÄ tÄ
broniÄ
. Ten przepis ogĂłlny w ustÄpie kolejnym ustanawia wyjÄ
tek. Zgodnie z art. 16 ust 2 ustawy o broni i amunicji Od egzaminu, o ktĂłrym mowa w ust. 1, zwolnieni sÄ
funkcjonariusze Policji, Agencji BezpieczeĹstwa WewnÄtrznego, Agencji Wywiadu, SĹuĹźby Kontrwywiadu Wojskowego, SĹuĹźby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, StraĹźy Granicznej, SĹuĹźby Celnej, Biura Ochrony RzÄ
du, SĹuĹźby WiÄziennej, funkcjonariusze lub pracownicy innych paĹstwowych formacji uzbrojonych i ĹźoĹnierze zawodowi SiĹ Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, czĹonkowie Polskiego ZwiÄ
zku Ĺowieckiego - w zakresie broni myĹliwskiej, oraz czĹonkowie Polskiego ZwiÄ
zku Strzelectwa Sportowego posiadajÄ
cy licencjÄ zezwalajÄ
cÄ
na uprawianie strzelectwa sportowego - w zakresie broni sportowej, jeĹźeli zdali taki egzamin na podstawie odrÄbnych przepisĂłw.
Cytowany przepis (art. 16 ust. 2 ustawy o broni i amunicji) jest przepisem w swojej treĹci wyjÄ
tkowo prostym i nie wymagajÄ
cym szczegĂłlnej wykĹadni. Przepis ten wprowadza podmiotowe zwolnienie od egzaminu opisanego w ust. 1 art. 16 ustawy o broni i amunicji, dla wymienionych w nim osĂłb. Przepis jest jednoznaczny: Od egzaminu, o ktĂłrym mowa w ust. 1, zwolnieni sÄ
funkcjonariusze (âŚ). Dalsza czÄĹÄ przepisu po sĹowie oraz nie moĹźe byÄ odnoszona do treĹci sprzed tego sĹowa. W szczegĂłlnoĹci nastÄpujÄ
ce po sĹowie oraz â, jeĹźeli zdali taki egzamin na podstawie odrÄbnych przepisĂłw.â, nie moĹźe byÄ odnoszone do osĂłb wymienionych przed sĹowem oraz. SĹowo oraz jest spĂłjnikiem i oznacza: a takĹźe, a ponadto, teĹź, takĹźe, jak i, i, plus, rĂłwnieĹź, jak rĂłwnieĹź, dodatkowo. WykĹadnia prawa, ktĂłra jakiekolwiek dalsze sformuĹowania wystÄpujÄ
ce po sĹowie oraz, odnosi do zdania przed tym sĹowem, jest wykĹadniÄ
wadliwÄ
, nie wynikajÄ
cÄ
z wiedzy prawniczej oraz konstrukcji przepisĂłw prawa.
Stan faktyczny uzasadniajÄ
cy moje zapytanie jest nastÄpujÄ
cy. Ustawa o broni i amunicji weszĹa w Ĺźycie z dniem 20 marca 2000 roku. Od tego dnia do dnia dzisiejszego przepis art. 16. ust. 2 ustawy, nie ulegaĹ istotnym zmianom. Zmiany polegaĹy jedynie na dodawaniu kolejnych kategorii funkcjonariuszy do grupy zwolnionych od obowiÄ
zku zdawania egzaminu. Regulacja ustanawiajÄ
ca zwolnienie nie ulegĹa jakimkolwiek zmianom. Od wejĹcia w Ĺźycie ustawy o broni i amunicji do lutego 2015 roku. przepis art. 16 ust. 2 byĹ przez ogromnÄ
wiÄkszoĹÄ Komend WojewĂłdzkich Policji (organ wydajÄ
cy pozwolenie na broĹ) rozumiany w ten sposĂłb, Ĺźe policjant czy funkcjonariusz innej paĹstwowej formacji uzbrojonej korzystaĹ z caĹkowitego zwolnienia z egzaminu, niezaleĹźnie od tego o jaki rodzaj broni ubiegaĹ siÄ. Tak teĹź przepis rozumiejÄ
organy Ĺťandarmerii Wojskowej, ktĂłre wydajÄ
pozwolenia na broĹ.
W poczÄ
tkowych dniach lutego 2015 roku Komenda GĹĂłwna Policji sporzÄ
dziĹa pismo (pismo z dnia 23.02.2015 r. znak: Gpp-1428/1355/15), w ktĂłrym poleciĹa podlegĹym Komendom WojewĂłdzkim StosowaÄ art. 16 ust. 2 w ten sposĂłb, Ĺźe policjanci i funkcjonariusze innych paĹstwowych formacji uzbrojonych korzystajÄ
ze zwolnienia od egzaminu tylko w zakresie takiej broni, z ktĂłrej uĹźywania zdawali egzamin w trakcie kurĂłw i szkoleĹ. Stanowisko to zostaĹo potwierdzonej kolejnymi pismami z czerwca (z dnia 9.06.2015 r. znak: ES-2540/2433/15/MB) i lipca 2015 r. (z dnia 10.07.2015 r. znak: ES-2859/15/MB).
Od tego momentu wszystkie Komendy WojewĂłdzkie Policji w Polsce zmieniĹy sposĂłb stosowania przepisu prawa. W miejsce caĹkowitego (niezaleĹźnie od rodzaju broni o jakÄ
siÄ ubiegali w postÄpowaniu o wydanie pozwolenia na broĹ) zwolnienia funkcjonariuszy Policji i innych paĹstwowych formacji uzbrojonych, wprowadzono zwolnienie uwarunkowane legitymowaniem siÄ egzaminem zdanym w toku wczeĹniejszych kursĂłw lub szkoleĹ. AkcentujÄ, Ĺźe przepis prawa nie ulegĹ zmianie i wczeĹniej przez kilkanaĹcie lat byĹ rozumiany w sposĂłb gwarantujÄ
cy funkcjonariuszom zwolnienie caĹkowite.
NiezaleĹźnie od tego, ktĂłra wykĹadnia prawa jest prawidĹowa, dochodziĹo lub dochodzi do powaĹźnych naruszeĹ prawa, ktĂłre stanowiÄ mogÄ
co najmniej przewinienia dyscyplinarne, jak nie czyny z art. 231 kk. Albo przez kilkanaĹcie lat, tj. od dnia wejĹcia w Ĺźycie ustawy o broni i amunicji do lutego 2015 r. wadliwie stosowano przepis prawa, zwalniajÄ
c funkcjonariuszy policji i innych paĹstwowych formacji uzbrojonych, albo aktualnie wadliwie nie zwalnia siÄ tychĹźe funkcjonariuszy z tego egzaminu w peĹnym zakresie. Sprawa jest powaĹźna, albowiem dotyczy organu zobowiÄ
zanego do czuwania nad przestrzeganiem przepisĂłw prawa. Moim zdaniem w Policji nie moĹźe dochodziÄ do tak powaĹźnych naruszeĹ prawa. ProszÄ zatem o udzielenie odpowiedzi na pytanie zawarte na wstÄpie.
Z powaĹźaniem
PaweĹ Sajak
PoseĹ na Sejm RP