Autor Wątek: Dlaczego utrudnia się dostęp do broni policjantom - interpelacja  (Przeczytany 3148 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Prezes

  • Wiadomości: 1628
http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=5EDA6A27&view=5

Interpelacja nr 34674
do Ministra Spraw Wewnętrznych
w sprawie wszczęcia postępowań dyscyplinarnych bądź złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstw przez policjantów, odpowiedzialnych za naruszenie przepisów prawa

Szanowna Pani Minister

Proszę o wskazanie w jakim terminie poleci Pani Minister wszczęcie postępowań dyscyplinarnych bądź złoży zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstw przez policjantów, odpowiedzialnych za naruszenie przepisów prawa, jakie szczegółowo opiszę poniżej.
Stan prawny uzasadniający moje zapytanie jest następujący. Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o broni i amunicji Osoba, która występuje z podaniem o wydanie pozwolenia na broń, jest obowiązana zdać egzamin przed komisją powołaną przez właściwy organ Policji ze znajomości przepisów dotyczących posiadania i używania danej broni oraz z umiejętności posługiwania się tą bronią. Ten przepis ogólny w ustępie kolejnym ustanawia wyjątek. Zgodnie z art. 16 ust 2 ustawy o broni i amunicji Od egzaminu, o którym mowa w ust. 1, zwolnieni są funkcjonariusze Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Celnej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej, funkcjonariusze lub pracownicy innych państwowych formacji uzbrojonych i żołnierze zawodowi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, członkowie Polskiego Związku Łowieckiego - w zakresie broni myśliwskiej, oraz członkowie Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego posiadający licencję zezwalającą na uprawianie strzelectwa sportowego - w zakresie broni sportowej, jeżeli zdali taki egzamin na podstawie odrębnych przepisów.

Cytowany przepis (art. 16 ust. 2 ustawy o broni i amunicji) jest przepisem w swojej treści wyjątkowo prostym i nie wymagającym szczególnej wykładni. Przepis ten wprowadza podmiotowe zwolnienie od egzaminu opisanego w ust. 1 art. 16 ustawy o broni i amunicji, dla wymienionych w nim osób. Przepis jest jednoznaczny: Od egzaminu, o którym mowa w ust. 1, zwolnieni są funkcjonariusze (…). Dalsza część przepisu po słowie oraz nie może być odnoszona do treści sprzed tego słowa. W szczególności następujące po słowie oraz „, jeżeli zdali taki egzamin na podstawie odrębnych przepisów.”, nie może być odnoszone do osób wymienionych przed słowem oraz. Słowo oraz jest spójnikiem i oznacza: a także, a ponadto, też, także, jak i, i, plus, również, jak również, dodatkowo. Wykładnia prawa, która jakiekolwiek dalsze sformułowania występujące po słowie oraz, odnosi do zdania przed tym słowem, jest wykładnią wadliwą, nie wynikającą z wiedzy prawniczej oraz konstrukcji przepisów prawa.

Stan faktyczny uzasadniający moje zapytanie jest następujący. Ustawa o broni i amunicji weszła w życie z dniem 20 marca 2000 roku. Od tego dnia do dnia dzisiejszego przepis art. 16. ust. 2 ustawy, nie ulegał istotnym zmianom. Zmiany polegały jedynie na dodawaniu kolejnych kategorii funkcjonariuszy do grupy zwolnionych od obowiązku zdawania egzaminu. Regulacja ustanawiająca zwolnienie nie uległa jakimkolwiek zmianom. Od wejścia w życie ustawy o broni i amunicji do lutego 2015 roku. przepis art. 16 ust. 2 był przez ogromną większość Komend Wojewódzkich Policji (organ wydający pozwolenie na broń) rozumiany w ten sposób, że policjant czy funkcjonariusz innej państwowej formacji uzbrojonej korzystał z całkowitego zwolnienia z egzaminu, niezależnie od tego o jaki rodzaj broni ubiegał się. Tak też przepis rozumieją organy Żandarmerii Wojskowej, które wydają pozwolenia na broń.

W początkowych dniach lutego 2015 roku Komenda Główna Policji sporządziła pismo (pismo z dnia 23.02.2015 r. znak: Gpp-1428/1355/15), w którym poleciła podległym Komendom Wojewódzkim Stosować art. 16 ust. 2 w ten sposób, że policjanci i funkcjonariusze innych państwowych formacji uzbrojonych korzystają ze zwolnienia od egzaminu tylko w zakresie takiej broni, z której używania zdawali egzamin w trakcie kurów i szkoleń. Stanowisko to zostało potwierdzonej kolejnymi pismami z czerwca (z dnia 9.06.2015 r. znak: ES-2540/2433/15/MB) i lipca 2015 r. (z dnia 10.07.2015 r. znak: ES-2859/15/MB).
Od tego momentu wszystkie Komendy Wojewódzkie Policji w Polsce zmieniły sposób stosowania przepisu prawa. W miejsce całkowitego (niezależnie od rodzaju broni o jaką się ubiegali w postępowaniu o wydanie pozwolenia na broń) zwolnienia funkcjonariuszy Policji i innych państwowych formacji uzbrojonych, wprowadzono zwolnienie uwarunkowane legitymowaniem się egzaminem zdanym w toku wcześniejszych kursów lub szkoleń. Akcentuję, że przepis prawa nie uległ zmianie i wcześniej przez kilkanaście lat był rozumiany w sposób gwarantujący funkcjonariuszom zwolnienie całkowite.

Niezależnie od tego, która wykładnia prawa jest prawidłowa, dochodziło lub dochodzi do poważnych naruszeń prawa, które stanowić mogą co najmniej przewinienia dyscyplinarne, jak nie czyny z art. 231 kk. Albo przez kilkanaście lat, tj. od dnia wejścia w życie ustawy o broni i amunicji do lutego 2015 r. wadliwie stosowano przepis prawa, zwalniając funkcjonariuszy policji i innych państwowych formacji uzbrojonych, albo aktualnie wadliwie nie zwalnia się tychże funkcjonariuszy z tego egzaminu w pełnym zakresie. Sprawa jest poważna, albowiem dotyczy organu zobowiązanego do czuwania nad przestrzeganiem przepisów prawa. Moim zdaniem w Policji nie może dochodzić do tak poważnych naruszeń prawa. Proszę zatem o udzielenie odpowiedzi na pytanie zawarte na wstępie.

Z powaĹźaniem

Paweł Sajak
Poseł na Sejm RP


Groszek

  • Nowy użytkownik
  • Wiadomości: 2
Odp: Dlaczego utrudnia się dostęp do broni policjantom - interpelacja
« Odpowiedź #1 dnia: 28 Października 2015, 22:13:03 »
Pojawiła się odpowiedź na interpelację --> http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=3AE26D96&view=5