Forum KS GARDA
Forum ogólne => Prawo => Wątek zaczęty przez: Prezes w 29 Czerwca 2014, 22:53:25
-
28 czerwca 2014r. na Stadionie Narodowym w Warszawie odbyĹo siÄ Walne Zebranie Ruchu Obywatelskiego MiĹoĹnikĂłw Broni. Jest to organizacja, ktĂłra skupia pasjonatĂłw strzelectwa, historii orÄĹźa i miĹoĹnikĂłw broni oraz opowiada siÄ za dostÄpem do broni dla praworzÄ
dnych i zdrowych obywateli. Gdyby nie dziaĹania tej organizacji, to mielibyĹmy caĹkiem niezĹÄ
ustawÄ o broni i amunicji i caĹkowitÄ
dowolnoĹÄ jej interpretacji przez niektĂłre WydziaĹy PostÄpowaĹ Administracyjnych w Kraju (strzelcy wiedzÄ
o jakich WPA piszÄ). Praca prawnikĂłw ROMB doprowadziĹa â poprzez wyroki sÄ
dĂłw administracyjnych â iĹź kaĹźdy, kto speĹnia kryteria ustawowe i nie stanowi zagroĹźenia MUSI otrzymaÄ pozwolenie na broĹ. SkoĹczyĹa siÄ uznaniowoĹÄ Policji, a wĹaĹciwie dowolne i niezgodne z intencjÄ
ustawodawcy stosowanie przepisĂłw ustawy o broni i amunicji przez niektĂłrych przedstawicieli WPS, ktĂłrym siÄ wydaje, Ĺźe przez ograniczanie dostÄpu do broni praworzÄ
dnym obywatelom dziaĹajÄ
w celu poprawy bezpieczeĹstwa i porzÄ
dku prawnego.
Na Walnym Zebraniu odnotowano obecnoĹÄ aĹź piÄciu czĹonkĂłw GARDY, a jeden z nich â Artur WoĹosz wszedĹ w skĹad nowego ZarzÄ
du w charakterze Sekretarza.
Nowowybrany ZarzÄ
d ROMB przedstawia siÄ nastÄpujÄ
co:
- Andrzej Turczyn â Prezes
- Jacek Jakubczyk - Wiceprezes
- Artur WoĹosz â Sekretarz
- Piotr Gazda â Skarbnik
- Tomasz Kowalski â CzĹonek
- MirosĹaw Klekot â CzĹonek.
W najbliĹźszym czasie zostanie uruchomiona nowa strona internetowa ROMB pod adresem www.romb.org.pl
-
CzĹonkowie i sympatycy ROMB !
W dniu 28 czerwca 2014 roku na Stadionie Narodowym w Warszawie odbyĹo siÄ
walne zgromadzenie czĹonkĂłw Ruchu Obywatelskiego MiĹoĹnikĂłw Broni. Na
walnym zgromadzeniu podejmowaliĹmy uchwaĹy o wyborze nowych wĹadz
Stowarzyszenia.
Walne zgromadzenie uchwaliĹo, Ĺźe ZarzÄ
d bÄdzie szeĹcioosobowy. W skĹad
nowego ZarzÄ
du weszli: Andrzej Turczyn, obejmujÄ
c funkcjÄ prezesa ZarzÄ
du,
Jacek Jakubczyk obejmujÄ
c funkcjÄ wiceprezesa ZarzÄ
du, Artur WoĹosz
obejmujÄ
c funkcjÄ sekretarza, Piotra Gazda obejmujÄ
c funkcjÄ skarbnika oraz
MirosĹaw Klekot i Tomasz Kowalski, ktĂłrzy to koledzy objÄli funkcjÄ
czĹonkĂłw zarzÄ
du.
WybraliĹmy rĂłwnieĹź nowych czĹonkĂłw Komisji Rewizyjnej ROMB. Nowymi
czĹonkami Komisji Rewizyjnej zostali: Jacek Tarka obejmujÄ
c funkcjÄ
przewodniczÄ
cego, Tymoteusz Chojecki, Jan Staniszewski, RadosĹaw Grzymkowski
oraz Konrad Tkaczyk, jako czĹonkowie Komisji Rewizyjnej.
W trakcie walnego zgromadzenia odbyliĹmy rĂłwnieĹź dyskusjÄ programowÄ
,
kierowanÄ
przez czĹonkĂłw Rady Stowarzyszenia, jako organu naszego
Stowarzyszenie wyznaczajÄ
cego kierunki dziaĹania ROMB.
Prosimy o wsparcie nowych wĹadz ROMB. Przed nami powaĹźne wyzwania. W Sejmie
ustawa o zmianie ustawy o broni i amunicji pod pozorem deregulacji. W MSW jest
przygotowany projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji, ktĂłry w razie
uchwalenia w Sejmie caĹkowicie odwrĂłci to co mamy od 2011 roku. Nie czas teraz
na wewnÄtrzne spory. Teraz jest czas do dziaĹania. Do tego wzywamy wszystkich
naszych czĹonkĂłw i sympatykĂłw !
za zarzÄ
d ROMB
Andrzej Turczyn
Prezes Ruchu Obywatelskiego MiĹoĹnikĂłw Broni
-
Apel Prezesa Ruchu Obywatelskiego MiĹoĹnikĂłw Broni:
Jak pisaĹem wczeĹniej, zaczynamy akcjÄ âidĹş do posĹa i senatoraâ.
Niniejszy email kierujÄ wyĹÄ
cznie do czĹonkĂłw ROMB z wojewĂłdztwa
warmiĹsko-mazurskiego.
ProszÄ Was o zaplanowanie spotkania z miejscowym posĹem/senatorem i wrÄczenie
projektu ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji.
Projekt jest do pobrania tu: http://tiny.pl/q69sl
KrĂłtki opis akcji:
1 nie domagamy siÄ powszechnego dostÄpu do broni;
2 proponujemy waĹźne dwie kategorie broni palnej, broĹ dla doskonalenia
umiejÄtnoĹci zawodowych dla ĹźoĹnierzy i funkcjonariuszy oraz broĹ dla
ochrony miru domowego;
3 projekt jest przygotowany przez legislatorĂłw i jest merytorycznie kompletny i
poprawny, przed wizytÄ
zachÄcam do przeczytania projektu wraz z uzasadnieniem.
wszelkie wyjaĹnienia o merytoryczne stanowisko w kwestiach szczegĂłĹowych
gotowi jesteĹmy zaprezentowaÄ â w takim przypadku proszÄ zapisaÄ problem i
kontakt do posĹa/senatora oraz przekazaÄ do mnie (andrzej@turczyn.pl)
informacjÄ, odpowiedzi udzielÄ
niezwĹocznie eksperci ROMB;
4 lista posĹĂłw z wojewĂłdztwa dostÄpna tu:
http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/poslowie_wojewodztwo.xsp?wojewodztwo=warmiĹsko-mazurskie
, tam teĹź sÄ
odnoĹniki do stron posĹĂłw, gdzie sÄ
wskazane adresy biur;
5 lista senatorĂłw z wojewĂłdztwa dostÄpna tu:
http://www.senat.gov.pl/sklad/senatorowie/okregi-wyborcze/page,10.html , tam
teĹź sÄ
odnoĹniki do biur senatorĂłw, gdzie sÄ
wskazane adresy biur;
6 proszÄ o powiadamianie mnie na adres andrzej@turczyn.pl o planowanej wizycie
i o odbytej wizycie u posĹa/senatora, ze wskazaniem daty spotkania oraz
stanowiska jakie poseĹ/senator zaprezentowaĹ wobec naszego projektu;
7 nikt za Was tego nie zrobi, musimy podjÄ
Ä wysiĹek, ktĂłry w skali caĹego
kraju przyniesie oczekiwany przez nas efekt, bÄdziemy widoczni, a broĹ palna
bÄdzie spoĹecznie pozytywnie postrzegana;
8 akcja jest prowadzona na terenie caĹego kraju;
9 w razie wÄ
tpliwoĹci proszÄ pisaÄ na adres andrzej@turczyn.pl
RAZEM DO CELU!
Andrzej Turczyn adwokat
Prezes ROMB[/i]
-
Czy mogÄ uzyskaÄ Pana opiniÄ na temat proponowanej zmiany w punkcie 6? Czyli cykliczny egzamin i badania co 5 lat, tylko w celu noszenia broni do celĂłw sportowych?
http://adarma.pl/wp-content/uploads/2015/12/Analiza-projektu-nowej-UoBiA-autorstwa-ROMB.pdf
-
Wg zaĹoĹźeĹ autorĂłw projektu cykliczny egzamin ma dotyczyÄ osĂłb, ktĂłre chcÄ
nosiÄ broĹ skrycie do ochrony osobistej.
Moim zdaniem jest to zasadne. JeĹźeli ktoĹ chce uĹźywaÄ broni przeciwko innym ludziom, to powinien to umieÄ robiÄ, zwĹaszcza w stresie. WidziaĹem juĹź osoby majÄ
ce pozwolenie na broĹ do ochrony, ktĂłre z odlegĹoĹci 5 metrĂłw nie potrafiĹy trafiÄ w tarczÄ wielkoĹci czĹowieka. WidziaĹem ludzi, ktĂłrzy majÄ
c broĹ do ochrony od paru lat ostatni raz strzelali na egzaminie policyjnym, gdy starali siÄ o pozwolenie.
-
No wĹaĹnie nigdzie nie ma rozgraniczenia, miÄdzy noszeniem na co dzieĹ a na strzelnicÄ - mam nadziejÄ, Ĺźe jak juĹź to pojawi siÄ w poprawionym projekcie. Jest kilka punktĂłw, ktĂłre wzbudzajÄ
emocje... negatywne niestety. Ja jestem czĹonkiem ROMB, opĹaciĹem skĹadkÄ - mam nadziejÄ, Ĺźe nie bÄdÄ ĹźaĹowaĹ.
DziÄkujÄ i pozdrawiam.
-
Moje uwagi, ktĂłre przekazaĹem autorom projektu:
I. ProponujÄ zastÄ
piÄ art. 9 ust. 1 nastÄpujÄ
cÄ
treĹciÄ
:
âNie wymaga siÄ posiadania pozwolenia na broĹ w wypadku uĹźywania jej na terenie strzelnicy dziaĹajÄ
cej na podstawie zezwolenia wĹaĹciwego organu.â
UĹźycie w dotychczasowym brzmieniu zwrotu âpod bezpoĹrednim nadzorem osoby prowadzÄ
cej strzelanieâ spowoduje, Ĺźe posiadacz pozwolenia na broĹ majÄ
cy uprawnienia do prowadzenia strzelania nie bÄdzie mĂłgĹ samodzielnie strzelaÄ. BÄdzie musiaĹ to robiÄ w towarzystwie innej osoby majÄ
cej uprawnienia prowadzÄ
cego strzelanie.
II. ProponujÄ zastÄ
piÄ dotychczasowy art. 10 ust. 2 nastÄpujÄ
cÄ
treĹciÄ
:
â2) ktĂłra zostaĹa skazana prawomocnym wyrokiem za:
a) umyĹlne przestÄpstwo:
- przeciwko Ĺźyciu i zdrowiu,
-przeciwko mieniu,
- przeciwko wolnoĹci seksualnej i obyczajnoĹci,
- z zastosowanej przemocy lub groĹşby jej uĹźycia,
- okreĹlone w art. 263 § 1-3 ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. â Kodeks karny (Dz.U. nr 88, poz. 553, z późn. zm.)
b) nieumyĹlne przestÄpstwo przeciwko bezpieczeĹstwu w komunikacji popeĹnione w stanie nietrzeĹşwoĹci lub pod wpĹywem Ĺrodka odurzajÄ
cego albo gdy sprawca zbiegĹ z miejsca zdarzenia.
JeĹźeli walczymy o dostÄp do posiadania broni dla praworzÄ
dnych obywateli, to skazanie za przestÄpstwa umyĹlne â niezaleĹźnie od rodzaju i wysokoĹci kary â winno wykluczaÄ takÄ
osobÄ z krÄgu tych, ktĂłrzy majÄ
broĹ.
Z kolei skazanie za przestÄpstwa nieumyĹlne zwiÄ
zane z alkoholem i Ĺrodkiem odurzajÄ
cym, a takĹźe ucieczkÄ z miejsca zdarzenia wskazuje, Ĺźe dana osoba ma inklinacje do umyĹlnego naruszania prawa i majÄ
c broĹ moĹźe stanowiÄ zagroĹźenie dla innych osĂłb.
ZrezygnowaĹbym z dopisku w ust. 2 o treĹci âlub jest oskarĹźona o popeĹnienie takiego przestÄpstwa.â, gdyĹź godzi to w konstytucyjnÄ
zasadÄ domniemania niewinnoĹci.
III. ProponujÄ zastÄ
piÄ dotychczasowy art. 11 ust. 1 nastÄpujÄ
cÄ
treĹciÄ
:
âPozwolenie na broĹ wydaje w drodze decyzji administracyjnej wojewoda, wĹaĹciwy ze wzglÄ
du na miejsce zamieszkania osoby lub siedzibÄ podmiotu ubiegajÄ
cego siÄ o wydanie pozwolenia.â
Przeniesienie wydawania pozwoleĹ na szczebel powiatu generuje dodatkowe koszty zwiÄ
zane z koniecznoĹci utworzenia nowych etatĂłw oraz bÄdzie stwarzaÄ trudnoĹci logistyczne zwiÄ
zane z przeprowadzaniem egzaminĂłw.
PrzykĹad:
W WPA KWP w Olsztynie sprawami pozwoleĹ na broĹ zajmuje siÄ 10 osĂłb, w tym naczelnik WPA, magazynier i 8 merytorycznych pracownikĂłw (funkcjonariuszy i cywili). W wojewĂłdztwie warmiĹsko â mazurskim jest 20 powiatĂłw i 2 miasta na prawach powiatu. Przeniesienie kompetencji wydawania pozwoleĹ na broĹ do powiatĂłw spowoduje koniecznoĹÄ zwiÄkszenia iloĹci osĂłb zajmujÄ
cych siÄ tymi sprawami z 10 do 22 osĂłb.
Przekazanie kompetencji wydawania pozwoleĹ wojewodzie sprawi, Ĺźe nie spowoduje to dodatkowych kosztĂłw osobowych. 10 osĂłb z Policji moĹźna przekazaÄ do WydziaĹu Spraw Obywatelskich UrzÄdu WojewĂłdzkiego. WydziaĹ ten wydaje paszporty oraz zajmuje siÄ cudzoziemcami. Dodatkowo miaĹby trzeci problem â pozwolenia na broĹ. Ponadto praktycznie w kaĹźdym mieĹcie wojewĂłdzkim jest strzelnica i organizacje zajmujÄ
ce siÄ broniÄ
(polski zwiÄ
zek Ĺowiecki, wojewĂłdzki ZwiÄ
zek Strzelectwa Sportowego, kluby strzeleckie majÄ
ce broĹ), ktĂłre mogÄ
pomagaÄ w przeprowadzaniu egzaminĂłw udostÄpniajÄ
c strzelnice, broĹ i instruktorĂłw do komisji egzaminacyjnych.
IV. ProponujÄ zastÄ
piÄ art. 14 ust. 4 nastÄpujÄ
cÄ
treĹciÄ
:
âJako rĂłwnorzÄdne ze speĹnieniem warunku zaliczenia egzaminu, o ktĂłrym mowa w ust. 1, traktuje siÄ zdanie egzaminu dopuszczajÄ
cego do wykonywania polowania, organizowanego przez Polski ZwiÄ
zek Ĺowiecki, lub egzaminu dopuszczajÄ
cego do uprawiania sportĂłw o charakterze strzeleckim, organizowanego przez polski zwiÄ
zek sportowy, wĹaĹciwy ze wzglÄdu na konkurencjÄ sportowÄ
wymagajÄ
cÄ
uĹźycia broni , o ktĂłrej mowa w art. 7 ust. 2.â
WyrzuciĹbym pojÄcie âsportu kwalifikowanegoâ, gdyĹź zostaĹo ono usuniÄte z naszego prawa. Natomiast âsporty o charakterze strzeleckimâ obejmÄ
rĂłwnieĹź âstrzelanie rekreacyjneâ. Nie moĹźna daÄ szans do ĹcieĹniajÄ
cego interpretowania.
V. ProponujÄ dodaÄ w art. 25 nowy ustÄp 1, a dotychczasowe oznaczyÄ jako ust. 2, 3, 4. Nowemu ust. 1 nadaÄ brzmienie:
âWojewoda przed wydaniem pozwolenia na broĹ zasiÄga opinii wĹaĹciwego miejscowo komendanta powiatowego Policji o osobie ubiegajÄ
cej siÄ o pozwolenie, ktĂłry w przypadku negatywnej oceny wnioskodawcy winien przedstawiÄ swoje zastrzeĹźenia w terminie 14 dni. Brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie oznacza opiniÄ pozytywnÄ
.â
Opiniowanie mieĹci siÄ rĂłwnieĹź w zakresie kontroli, a takĹźe w zakresie kompetencji Policji jako organu powoĹanego do ochrony bezpieczeĹstwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeĹstwa i porzÄ
dku publicznego.
MilczÄ
ca zgoda Policji odciÄ
Ĺźy dzielnicowych od pracochĹonnego formalizowania ustaleĹ dotyczÄ
cych praworzÄ
dnej osoby ubiegajÄ
cej siÄ o pozwolenie na broĹ (w myĹl zasady â jeĹźeli dzielnicowy nie zna danej osoby, to znaczy, Ĺźe jest to porzÄ
dna osoba.).
VI. ProponujÄ dodaÄ do projektu ustawy art. 58, a dotychczasowe art. 58 i 59 oznaczyÄ jako 59, 60. Nowemu art. 58 nadaÄ treĹÄ nastÄpujÄ
cÄ
:
â1. Nie podlega karze, kto bez wymaganego pozwolenia posiada broĹ lub amunicjÄ i w terminie 1 roku od dnia wejĹcia w Ĺźycie niniejszej ustawy dobrowolnie zawiadomi o tym fakcie PolicjÄ oraz zĹoĹźy broĹ i amunicjÄ do jej depozytu.
2. Osoby, ktĂłra zĹoĹźy zawiadomienie, o jakim mowa w ust. 1 i zĹoĹźy broĹ oraz amunicjÄ do depozytu, moĹźe ubiegaÄ siÄ o wydanie pozwolenia na broĹ, jeĹźeli speĹnia warunki okreĹlone w niniejszej ustawie.
3. Minister wĹaĹciwy do spraw wewnÄtrznych przez okres jednego roku bÄdzie systematycznie prowadziĹ w mediach dziaĹania informacyjne, by jak najwiÄcej osĂłb skorzystaĹo z abolicji okreĹlonej w ust. 1. Podobne dziaĹania prowadziÄ bÄdzie Polski ZwiÄ
zek Ĺowiecki oraz zarzÄ
dy stowarzyszeĹ o charakterze strzeleckim.â
W interesie spoĹecznym jest, by jak najwiÄcej posiadanej nielegalnie broni zostaĹo zĹoĹźone organom Policji. BezkarnoĹÄ dotychczasowych posiadaczy i moĹźliwoĹÄ uzyskania pozwolenia byĹaby niewÄ
tpliwie duĹźÄ
zachÄtÄ
. OgraniczyĹoby to ĹşrĂłdĹa dostÄpu do broni dla Ĺrodowisk przestÄpczych. Wymaga to jednak szerokiej akcji uĹwiadamiajÄ
cej i przekonywujÄ
cej, ktĂłrÄ
mogĹyby prowadziÄ organy paĹstwowe, jak rĂłwnieĹź stowarzyszenia zajmujÄ
ce siÄ broniÄ
. W ten sposĂłb cykliczne dziaĹania mogĹyby dotrzeÄ do szerokiego krÄgu osĂłb majÄ
cych nielegalnie broĹ.
Olsztyn, 16.12.2015r.