Forum KS GARDA
Forum ogólne => Prawo => Wątek zaczęty przez: Prezes w 27 Września 2013, 22:44:34
-
Oni dziaĹajÄ
przeciwko nam ! Oni, czyli mili paĹstwo z KGP (Komendy GĹĂłwnej Policji w Warszawie) !
W dniu 9 sierpnia 2013 r. Komendzie GĹĂłwnej Policji w Warszawie powstaĹ projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji. Nie bÄdÄ prezentowaĹ projektu, bowiem juĹź w najnowszym miesiÄczniku StrzaĹ, redaktor naczelny JarosĹaw Lewandowski w kapitalnym artykule, zaprezentowaĹ co nam mili paĹstwo z KGP chcÄ
zafundowaÄ.
BroĹ jak to broĹ, sĹuĹźyĹa na przestrzeni wiekĂłw do ataku i obrony. W naszej polskiej historii broĹ raczej kojarzy siÄ z obronÄ
niĹź atakiem i ta obrona szczegĂłlnie mnie zainteresowaĹa.
W polskim prawie karnym istnieje forma obrony przed bezprawnym cudzym dziaĹaniem i nazywa siÄ obrona konieczna. Obrona konieczna to kontratyp, czyli okolicznoĹÄ wyĹÄ
czajÄ
ca bezprawnoĹÄ czynu. Formalnie zachowanie czĹowieka dziaĹajÄ
cego w obronie koniecznej wypeĹniaÄ moĹźe znamiona przestÄpstwa, nawet przestÄpstwa zabĂłjstwa, jednak wĹaĹnie to, Ĺźe wykonywane jest w ramach kontratypu obrony koniecznej, jest dziaĹaniem zgodnym z prawem. Zgodnym, nawet jeĹźeli spowoduje najciÄĹźszy ze skutkĂłw - ĹmierÄ napastnika.
Na przestrzeni dziesiÄcioleci uczeni prawnicy i praktycy stosowania prawa karnego, wypracowali stanowisko, Ĺźe obrona konieczna nie ma charakteru subsydiarnego. PoglÄ
d taki opiera siÄ na zaĹoĹźeniu, iĹź prawo nie musi ustÄpowaÄ przed bezprawiem. Oznacza to, Ĺźe zaatakowany ma prawo odpieraÄ zamach kosztem dobra napastnika, nawet jeĹli istnieje realna moĹźliwoĹÄ unikniÄcia zamachu w inny sposĂłb, czyli bez naruszenia tego dobra (np. dziÄki moĹźliwoĹci ucieczki). Osoba napadniÄta nie ma obowiÄ
zku ani ratowania siÄ ucieczkÄ
, ani ukrywania siÄ przed napastnikiem lub znoszenia napaĹci ograniczajÄ
cej jej swobodÄ, lecz ma prawo odpieraÄ zamach wszelkimi dostÄpnymi Ĺrodkami, ktĂłre sÄ
konieczne do zmuszenia napastnika do odstÄ
pienia od kontynuowania zamachu (por. Jacek Giezek Komentarz do art. 25 Kodeksu karnego w Lex Omega). Syntetycznie opisaĹ SÄ
d NajwyĹźszy uprawnienia broniÄ
cego siÄ, piszÄ
c: Osoba napadniÄta ma prawo odpieraÄ zamach wszelkimi dostÄpnymi Ĺrodkami, ktĂłre sÄ
konieczne do zmuszenia napastnika do odstÄ
pienia od kontynuowania zamachu (por. postanowienie SN z dnia 16 listopada 2009 r., IV KK 105/09, OSNwSK 2009, nr 1, poz. 2257).
Dla kaĹźdego czĹowieka, ktĂłry nie dziaĹa w stanie choroby psychicznej, upoĹledzenia umysĹowego lub innego zakĹĂłcenia czynnoĹci psychicznych i przez to nie moĹźe w czasie czynu rozpoznaÄ jego znaczenia lub pokierowaÄ swoim postÄpowaniem, jest oczywiste to, Ĺźe jak jest w ustawie sankcja/konsekwencja (kara lub dolegliwoĹÄ administracyjna) za okreĹlone zachowanie, to wĹaĹnie to zachowanie jest zabronione przez prawo. Zabronione, czyli nie wolno tego zachowania podejmowaÄ. Nie wolno, bo po to wprowadzono stancjÄ, aby odstraszaĹa od podjÄcia dolegliwoĹciÄ
obciÄ
Ĺźonego dziaĹania. Sankcja nie zawsze musi przybraÄ formÄ kary za przestÄpstwo czy wykroczenie, moĹźe byÄ dolegliwoĹÄ polegajÄ
ca na utracie prawa, np. prawa do posiadania broni palnej.
W ustawie o obroni i amunicji okreĹlone sÄ
róşne cele posiadania broni. Jest cel ochrony osobistej, cel ochrony osĂłb i mienia, cel Ĺowiecki, sportowy, szkoleniowy kolekcjonerski i inne. Oczywiste jest to, Ĺźe przyznanie prawa do posiadania broni palnej w celu ochrony osobistej, nie nadaje Ĺźadnych dodatkowych uprawnieĹ w zakresie obrony konieczniej dla posiadacza takiej broni. Obrona konieczna, moĹźna powiedzieÄ ochrona wĹasna, uregulowana jest bowiem w kodeksie karnym i tam w art. 25 opisane sÄ
zasady korzystania z tego szczegĂłlnego prawa. Ustawodawca rozumiejÄ
c to, Ĺźe do obrony koniecznej wykorzystaÄ moĹźna kaĹźdy moĹźliwy dostÄpny Ĺrodek, uregulowaĹ w ustawie o broni i amunicji, prawo dostÄpu do broni palnej. Prawo posiadania broni do ochrony osobistej, zostaĹo przeznaczone dla osĂłb, ktĂłre uznane zostaĹy za tak bardzo zagroĹźone, Ĺźe potrzebna jest im broĹ palna dla realizacji prawa do obrony koniecznej. PozostaĹe osoby, te posiadajÄ
ce pozwolenia na broĹ do celĂłw kolekcjonerskich, sportowych czy Ĺowieckich, nie zostaĹy prawa do obrony koniecznej pozbawione. Nie zostaĹy pozbawione prawa do obrony, jak to wskazaĹ SÄ
d NajwyĹźszy: wszelkimi dostÄpnymi Ĺrodkami, ktĂłre sÄ
konieczne do zmuszenia napastnika do odstÄ
pienia od kontynuowania zamachu.
O projekcie nowelizacji ustawy o broni i amunicji miaĹa byÄ mowa, zatem wracamy do tej ustawy. Autorzy projektu zmian w stawie o broni i amunicji proponujÄ
w ustawie o broni i amunicji dodaÄ do art. 18 ust 1, punkt 9. Przepis otrzymaĹby brzmienie: WĹaĹciwy organ Policji cofa pozwolenie na broĹ, jeĹźeli osoba, ktĂłrej takie pozwolenie wydano: 9) uĹźywa broĹ niezgodnie z przeznaczeniem (lub celem, w ktĂłrym otrzymaĹa pozwolenie). Nikt chyba nie ma wÄ
tpliwoĹci co do tego, Ĺźe przepis ten wprowadza administracyjnÄ
sankcjÄ, polegajÄ
cÄ
na cofniÄciu pozwolenia na broĹ. SankcjÄ pojawiajÄ
cÄ
siÄ gdy do ochrony osobistej, czy inaczej obrony koniecznej, uĹźyje siÄ broni innej niĹź przyznana w celu ochrony osobistej. Innymi sĹowy, przepis proponowany przez KGP, wprowadza zakaz bronienia siÄ przed bezpoĹrednim i bezprawnym zamachem, przy pomocy broni posiadanej np. w celu sportowym, Ĺowieckim, szkoleniowym, kolekcjonerskim itp.
A teraz przypadek, ktĂłry w Ĺźyciu pojawiÄ siÄ moĹźe. Przepisy prawa tworzy siÄ przecieĹź na wypadek zdarzeĹ, ktĂłre w Ĺźyciu wystÄpujÄ
lub wystÄ
piÄ mogÄ
. MyĹliwy bÄdÄ
c na polowaniu, posiadajÄ
cy broĹ dla celĂłw Ĺowieckich, napadniÄty zostaje przez uzbrojonego w broĹ palnÄ
bandytÄ. Zachowanie bandyty jednoznacznie wskazuje, Ĺźe celem bezpoĹredniego i bezprawnego zamachu jest Ĺźycie myĹliwego. MyĹliwy ma dostÄpnÄ
broĹ dla celĂłw Ĺowieckich, zaĹadowanÄ
i gotowÄ
do strzaĹu. Wiecie czego nie moĹźe zrobiÄ napadniÄty myĹliwy, zgodnie z oczekiwaniem miĹych paĹstwa z KGP ⌠? Tak dokĹadnie, myĹliwy nie moĹźe broniÄ siÄ przed bandytÄ
z broniÄ
w rÄku, wĹasnÄ
broniÄ
posiadanÄ
w celu Ĺowieckim. To wĹaĹnie chcÄ
nam zafundowaÄ mili paĹstwo z KGP!!!
Ta propozycja zmiany ustawy o broni i amunicji, jakkolwiek wprost nie dotyczy najcenniejszego dobra chronionego prawem, w istocie i w sposĂłb daleko idÄ
cy ogranicza prawo do obrony Ĺźycia przez posiadaczy broni palnej, innej niĹź dla ochrony osobistej.
Refleksja mnie naszĹa taka, Ĺźe kto chce pozbawiÄ czĹowieka nadanego mu przez Boga, inni powiedzÄ
przez naturÄ, prawa do obrony swego Ĺźycia wszelkimi dostÄpnymi metodami, winien byÄ zdemaskowany w swym dziaĹaniu. Zdemaskowany, oĹmieszony, a to co czyni nie powinno nigdy przybraÄ formy obowiÄ
zujÄ
cego prawa.
Andrzej Turczyn adwokat
wiceprezes Ruchu Obywatelskiego MiĹoĹnikĂłw Broni
-
CzĹonkowie i sympatycy ROMB!
Komenda GĹĂłwna Policji przystÄ
piĹa do projektowania zmian w ustawie o broni
i amunicji. Zmian, ktĂłre majÄ
unicestwiÄ liberalizacjÄ i racjonalizacjÄ
przepisĂłw, dokonanÄ
przez Sejm w 2011 roku.
W najbliĹźszym wydaniu miesiÄcznika StrzaĹ, redaktor naczelny JarosĹaw
Lewandowski, zaprezentuje zakres i jakoĹÄ proponowanych zmian. W obszernym
artykule zostaniecie zapoznani ze szczegĂłĹami nowelizacji z KGP.
Zmiany szczegĂłlnie boleĹnie odczujÄ
posiadacze broni rozdzielnego Ĺadowania
wytworzonej przed 1885 r., tzw. broni czarnoprochowej. Policja zamierza
wprowadziÄ pozwolenia na ten rodzaj broni, nazywajÄ
c to rejestracjÄ
. KaĹźdy
kto nie speĹni kryteriĂłw planowanych w ustawie zostanie zmuszony, pod groĹşbÄ
kary, do wyzbycia siÄ tej broni lub do jej zĹoĹźenia do depozytu. W istocie
bÄdzie to wywĹaszczenie bez odszkodowania z legalnie nabytej broni
czarnoprochowej !
ZachÄcamy wszystkich czĹonkĂłw i sympatykĂłw ROMB, aby wĹÄ
czyli siÄ czynnie
w dziaĹania naszego Stowarzyszenia.
Konieczne jest wsparcie organizacyjne i finansowe.
ZachÄcamy do odwiedzania naszej strony www.romb.org.pl oraz
https://www.facebook.com/ruch.obywatelski.milosnikow.broni
ZarzÄ
d Ruchu Obywatelskiego MiĹoĹnikĂłw Broni