Forum KS GARDA
Forum ogólne => Prawo => Wątek zaczęty przez: Prezes w 18 Kwietnia 2009, 09:12:53
-
Na forum internetowym bron.iweb.pl (http://bron.iweb.pl/viewtopic.php?t=52558&start=330&sid=6fc76ca30323190546e05a3431e79fa2) rozpoczÄĹa siÄ akcja wysyĹania pism do Rzecznika Praw Obywatelskich celem zainspirowania go do wystÄ
pienia do Ministra Spraw WewnÄtrznych i Administracji o nowelizacjÄ rozporzÄ
dzenia w sprawie nabywania broni i amunicji, w ktĂłrym wyraĹşnie winno byÄ zapisane, Ĺźe czarny proch bÄdÄ
cy amunicjÄ
do broni czarnoprochowej, na ktĂłrÄ
nie potrzeba pozwolenia, moĹźna nabywaÄ na podstawie samego dowodu osobistego.
Brak takiego zapisu powoduje, Ĺźe Policja i prokuratura bezzasadnie ĹcigajÄ
hobbystĂłw strzelajÄ
cych z broni historycznej za posiadanie czarnego prochu do tejĹźe broni zarzucajÄ
c im popeĹnienie przestÄpstwa z art. 263 § 2 kodeksu karnego (nielegalne posiadanie broni i amunicji).
PoniĹźej wzĂłr pisma – naleĹźy podaÄ w nim wĹasne imiÄ i nazwisko oraz adres zamieszkania, gdyĹź jest to warunek niezbÄdny by Rzecznik Praw Obywatelskich zajÄ
Ĺ siÄ tym problemem.
Pismo
ImiÄ i Nazwisko miejscowoĹÄ, dnia .... kwietnia 2009r.
Adres zamieszkania
Dr Janusz Kochanowski
Rzecznik Praw Obywatelskich
Aleja SolidarnoĹci 77
00 - 090 Warszawa
Niniejszym wnoszÄ o wystÄ
pienie do Ministra Gospodarki oraz Ministra Spraw WewnÄtrznych i Administracji o niezwĹocznÄ
nowelizacjÄ ich rozporzÄ
dzenia z dnia 9 wrzeĹnia 2002r. w sprawie warunkĂłw sprzedaĹźy materiaĹĂłw wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobĂłw i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym oraz zakresu i trybu kontroli przestrzegania tych warunkĂłw (Dz.U. Nr 156, poz. 1303 z późn. zm.) i nadanie § 9 brzmienia nastÄpujÄ
cego:
„Proch strzelniczy i spĹonki moĹźna sprzedawaÄ osobom, ktĂłre okaĹźÄ
legitymacjÄ posiadacza broni myĹliwskiej lub sportowej, a proch czarny peĹnoletnim osobom za okazaniem dowodu osobistego”.
Dotychczasowe brzmienie tego paragrafu – „Proch strzelniczy i spĹonki moĹźna sprzedawaÄ osobom, ktĂłre okaĹźÄ
legitymacjÄ posiadacza broni myĹliwskiej lub sportowej.” – uniemoĹźliwia miĹoĹnikom strzelania z broni palnej wytworzonej przed 1850r. i jej replik nabywanie czarnego prochu i realizowanie ich pasji, a jednoczeĹnie daje asumpt Policji i prokuraturze do niezasadnego wszczynania postÄpowaĹ przygotowawczych z art. 263 § 2 kodeksu karnego przeciwko tym osobom za nielegalne posiadanie amunicji w postaci czarnego prochu mimo, iĹź zgodnie z ustawÄ
z dnia 21 maja 1999r. o broni i amunicji )tekst jednolity z 2004r. Dz.U. Nr 52, poz. 525 z późn. zm.) na „takÄ
amunicjÄ” nie potrzeba pozwolenia na broĹ.
Ĺťaden przepis obowiÄ
zujÄ
cego w Polsce prawa nie stanowi, iĹź na posiadanie czarnego prochu – bÄdÄ
cego amunicjÄ
do broni historycznej i jej replik - potrzebne jest jakiekolwiek zezwolenie.
ArtykuĹ 9 ust. 1 ustawy z dnia 21 maja 1999r. o broni i amunicji (tekst jednolity z 2004r. Dz. U. nr 52, poz. 525 z późn. zm.) stanowi, iĹź broĹ palnÄ
i amunicjÄ do tej broni, z wyĹÄ
czeniem przypadkĂłw, o ktĂłrych mowa w art. 11, moĹźna posiadaÄ na podstawie pozwolenia na broĹ wydanego przez wĹaĹciwego komendanta wojewĂłdzkiego Policji.
Z powyĹźszej reguĹy generalnej wynika, Ĺźe pozwolenie wydaje siÄ jednoczeĹnie na broĹ palnÄ
i amunicjÄ do tej broni. Nie ma natomiast moĹźliwoĹci wydania pozwolenia na samÄ
amunicjÄ.
WyjÄ
tki od zasady posiadania pozwolenia na broĹ wymienione sÄ
w art. 11 cytowanej ustawy. Jej punkt 1 stwierdza, Ĺźe pozwolenia na broĹ nie wymaga siÄ w przypadku posiadania broni palnej wytworzonej przed rokiem 1850 lub repliki tej broni.
NaleĹźy podkreĹliÄ, Ĺźe w pierwotnej wersji ustawy wspomniany artykuĹ stanowiĹ, Ĺźe pozwolenia na broĹ nie wymaga siÄ w przypadku posiadania broni palnej wytworzonej przed rokiem 1850. Repliki, a wiÄc w peĹni funkcjonalne kopie zabytkowej broni, pojawiĹy siÄ dopiero po nowelizacji ustawy o broni i amunicji ustawÄ
z dnia 14 lutego 2003r. o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz zmianie ustawy o Biurze Ochrony RzÄ
du (Dz.U. Nr 52, poz. 451). DokonujÄ
c wspomnianego rozszerzenia ustawodawca chciaĹ umoĹźliwiÄ rozwĂłj strzelectwa czarnoprochowego w naszym kraju. Replika, wykonana ze wspĂłĹczesnych materiaĹĂłw i wspĂłĹczesnÄ
technologiÄ
, sĹuĹźy bowiem do bezpiecznego strzelania.
Celem tej nowelizacji byĹo jednak przede wszystkim dostosowanie polskiego prawa do prawa unijnego. To ostatnie z kolei w art. 10 RozdziaĹu 2 – Harmonizacja ustawodawstwa dotyczÄ
cego broni palnej Dyrektywy Rady nr 91/477/WE z dnia 18 czerwca 1991 dotyczÄ
cej kontroli nabywania i posiadania broni stwierdza, Ĺźe „Przepisy dotyczÄ
ce nabywania i posiadania amunicji sÄ
takie same, jak przepisy dotyczÄ
ce posiadania broni palnej, do ktĂłrej przeznaczona jest ta amunicja”.
Logiczny wniosek z tego jest prosty, jeĹźeli na posiadanie broni nie potrzeba pozwolenia, to rĂłwnieĹź na posiadanie amunicji do tej broni nie potrzeba pozwolenia. Gdy natomiast na broĹ potrzebne jest pozwolenie, to na amunicjÄ do tej broni rĂłwnieĹź.
NiezaleĹźnie od tego ustawa z 21 maja 1999r. o broni i amunicji stwierdza, Ĺźe ilekroÄ w ustawie jest mowa o amunicji, naleĹźy przez to rozumieÄ amunicjÄ do broni palnej (art. 4 ust. 2). A w rozumieniu ustawy amunicjÄ
sÄ
naboje scalone i naboje Ĺlepe przeznaczone do strzelania z broni palnej (art. 4 ust. 3).
Z kolei art. 5 ust. 3 stwierdza, Ĺźe istotnymi czÄĹciami amunicjÄ
sÄ
: pociski wypeĹnione materiaĹami wybuchowymi, chemicznymi Ĺrodkami ....., spĹonki inicjujÄ
ce spalanie materiaĹu miotajÄ
cego i materiaĹ miotajÄ
cy w postaci prochu strzelniczego.
Co do tego, Ĺźe proch czarny – bÄdÄ
cy materiaĹem miotajÄ
cym w postaci prochu strzelniczego - jest amunicjÄ
do broni wytworzonej przed rokiem 1850 i replik do niej nie ma Ĺźadnej wÄ
tpliwoĹci. WypowiadajÄ
siÄ na ten temat specjaliĹci Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji – Robert Maciejczyk i Marcin Siwicki w swym artykule „Czarny proch – dylematy”, opublikowanym w Biuletynie Informacyjnym CLK z 2005r., Nr 120 str. 78. Ich stwierdzenie w tej mierze jest nastÄpujÄ
ce: „Proch czarny i kapiszony nadajÄ
siÄ tylko do broni historycznej oraz jej replik i jako takie zostaĹy objÄte wyĹÄ
czeniem z obowiÄ
zku posiadania na niego pozwolenia. ”
UwzglÄdniajÄ
c brzmienie art. 9 i 11 ustawy o broni i amunicji oraz treĹÄ artykuĹu 10 Dyrektywy Rady nr 91/477/WE caĹkowicie zasadnym jest stwierdzenie, Ĺźe skoro broĹ czarnoprochowa wytworzona przed rokiem 1850 i jej repliki nie wymagajÄ
pozwolenia, to konsekwencjÄ
tego jest, iĹź amunicja do tej broni rĂłwnieĹź nie wymaga takiego pozwolenia. Inaczej mĂłwiÄ
c legalne jest posiadanie czarnoprochowej broni palnej i jej replik oraz prochu czarnego, ktĂłry jest amunicjÄ
do nich.
ZresztÄ
w aktualnie obowiÄ
zujÄ
cym prawie nie ma moĹźliwoĹci wydania pozwolenia na amunicjÄ do broni historycznej w postaci prochu czarnego, ktĂłrej posiadanie nie wymaga pozwolenia.
Wbrew powyĹźszemu § 9 rozporzÄ
dzenia Ministra Gospodarki oraz MSWiA z dnia 9 wrzeĹnia 2002r. w sprawie warunkĂłw sprzedaĹźy materiaĹĂłw wybuchowych, broni i amunicji oraz wyrobĂłw i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym oraz zakresu i trybu kontroli przestrzegania tych warunkĂłw (Dz. U. Nr 156, poz. 1303 z późn. zm.) stwierdza, Ĺźe „proch strzelniczy i spĹonki moĹźna sprzedawaÄ osobom, ktĂłre okaĹźÄ
legitymacjÄ posiadacza broni myĹliwskiej lub sportowej”.
RozwiÄ
zanie to przyjÄte w akcie rangi rozporzÄ
dzenia jest konsekwencjÄ
artykuĹu 10 ustawy o broni i amunicji stanowiÄ
cego, Ĺźe amunicjÄ moĹźna nabywaÄ na podstawie legitymacji posiadacza broni lub Ĺwiadectwa broni, wyĹÄ
cznie do tej broni, ktĂłra jest okreĹlona w legitymacji albo na podstawie Ĺwiadectwa broni i pisemnego zamĂłwienia podmiotu uprawnionego do nabycia amunicji. JednoczeĹnie jest ono sprzeczne z art. 11 pkt. 1 cytowanej ustawy, ktĂłry mĂłwi, Ĺźe pozwolenia na broĹ nie wymaga siÄ w przypadku posiadania broni palnej wytworzonej przed rokiem 1850 lub replikÄ tej broni.
Legitymacja posiadacza broni myĹliwskiej lub sportowej uprawnia do nabycia spĹonek i prochu strzelniczego dlatego, gdyĹź rozporzÄ
dzenie MSWiA z dnia 20 marca 2000r. w sprawie rodzajĂłw szczegĂłlnie niebezpiecznych broni i amunicji oraz rodzajĂłw broni odpowiadajÄ
cej celom, w ktĂłrych moĹźe byÄ wydane pozwolenie na broĹ (Dz.U. Nr 19, poz. 240 z późn. zm.) w paragrafie 2 pkt. 6 zezwala myĹliwym i sportowcom wytwarzaÄ na wĹasny uĹźytek amunicjÄ, a do tego niezbÄdny jest proch strzelniczy i spĹonki. Tylko tu rodzi siÄ pytanie do czego ma sĹuĹźyÄ myĹliwym i sportowcom czarny proch, ktĂłry nadaje siÄ tylko do broni historycznej oraz jej replik, a nie do wspĂłĹczesnej broni myĹliwskiej czy sportowej. Tego jednak Ministrowie: Gospodarki i MSWiA nie wziÄli pod uwagÄ piszÄ
c wspomniane rozporzÄ
dzenie.
Nie naleĹźy rĂłwnieĹź myliÄ uprawnienia do nabycia broni lub amunicji z prawem do ich posiadania bez pozwolenia. To dwie róşne sprawy. PrzykĹadowo zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 22 czerwca 2001r. o wykonaniu dziaĹalnoĹci gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiaĹami wybuchowymi, broniÄ
, amunicjÄ
oraz wyrobami i technologiÄ
o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz.U. Nr 67, poz. 679 z późn. zm.) zakazuje sprzedaĹźy broni, na ktĂłrej posiadanie nie jest wymagane pozwolenie na broĹ, osobom niepeĹnoletnim. Naruszenie tego zakazu jest przestÄpstwem okreĹlonym w art. 37 tejĹźe ustawy, ale popeĹnia je jedynie sprzedawca broni. Z kolei art. 11 ustawy o broni i amunicji mĂłwiÄ
c, Ĺźe na okreĹlone rodzaje broni nie potrzeba pozwolenia, dopuszcza posiadanie takiej broni przez osoby niepeĹnoletnie.
Warto teĹź zwrĂłciÄ uwagÄ, Ĺźe art. 11 ustawy o broni i amunicji w pkt. 5 stwierdza, Ĺźe pozwolenia na broĹ nie wymaga siÄ w przypadku posiadania broni alarmowej o kalibrze do 6 mm czyli przedmiotĂłw popularnie nazywanych straszakami. Do broni tej uĹźywa siÄ amunicji, ktĂłra w swej istocie jest spĹonkÄ
, a wiÄc istotnÄ
czÄĹciÄ
amunicji. Nikt jednak nie Ĺciga posiadaczy tej amunicji, ktĂłra bez problemu jest do kupienia w kaĹźdym sklepie dokonujÄ
cym obrotu broniÄ
i amunicjÄ
. Jest to ewidentny przykĹad dziaĹania prawa unijnego, ktĂłre wymaga by przepisy dotyczÄ
ce posiadania broni byĹy takie same jak przepisy dotyczÄ
ce posiadania amunicji do tej broni.
Inaczej mĂłwiÄ
c stan prawny dotyczÄ
cy posiadania amunicji do broni palnej alarmowej o kalibrze do 6 mm (spĹonek) jest identyczny z posiadaniem amunicji (prochu czarnego) do broni palnej wytworzonej przed rokiem 1850 lub jej replik. Czyli nie trzeba Ĺźadnego zezwolenia na posiadanie tychĹźe spĹonek, tak samo jak nie potrzeba pozwolenia na posiadanie prochu czarnego.
Problematyka legalnoĹci posiadania czarnego prochu, a takĹźe koniecznoĹci zgodnego z prawem uregulowania zasad jego nabywania od podmiotĂłw dokonujÄ
cych obrotu broniÄ
i amunicjÄ
byĹa juĹź przedmiotem Interpelacji nr 8882 skierowanej do Ministra Spraw WewnÄtrznych i Administracji w dniu 2 grudnia 2004r. przez PosĹa IV kadencji Sejmu RP – Pana Grzegorza GruszkÄ ( jej treĹÄ znajduje siÄ na stronie internetowej Sejmu RP pod adresem http://orka2.sejm.gov.pl/IZ4.nsf ).
Odpowiedzi na niÄ
udzieliĹ Sekretarz stanu w MSWiA Andrzej BrachmaĹski w dniu 27 stycznia 2005r. (tekst na stronie internetowej Sejmu RP pod adresem http://orka2.sejm.gov.pl/IZ4.nsf ), ktĂłry stwierdziĹ miÄdzy innymi:
„W ostatnim okresie pojawiĹy siÄ w obrocie handlowym duĹźe iloĹci broni ËczarnoprochowejË. Na zakup tego rodzaju broni nie jest potrzebne zezwolenie. Problemem jest natomiast zakup „prochu czarnego”, poniewaĹź w tej sprawie pojawiĹy siÄ róşne interpretacje obecnego stanu prawnego. WedĹug jednych osoba nie posiadajÄ
ca zezwolenia na broĹ myĹliwskÄ
lub sportowÄ
nie ma moĹźliwoĹci nabycia legalnie „czarnego prochu”, wedĹug innych - skoro nie jest wymagane pozwolenie na samÄ
broĹ, nie ma potrzeby posiadania odrÄbnych uprawnieĹ do zakupu prochu. RozbieĹźnoĹci te wystÄpujÄ
rĂłwnieĹź w samym Ministerstwie Spraw WewnÄtrznych i Administracji. W tej sytuacji poleciĹem wszczÄ
Ä prace nad wprowadzeniem takich rozwiÄ
zaĹ prawnych, ktĂłre te wÄ
tpliwoĹci usunÄ
.”
Ta sprawa byĹa rĂłwnieĹź przedmiotem zapytania Biura Pana Rzecznika RPS-195420-IX-908-05-TO skierowanego 4 lutego 2005r. do Komendanta gĹĂłwnego Policji. W jego imieniu odpowiedziaĹ Dyrektor Biura Prawnego Komendy GĹĂłwnej Policji, ktĂłry w piĹmie PA-84/73/05 z dnia 16.02.2005r. stwierdziĹ miÄdzy innymi, Ĺźe:
„Na zakoĹczenie pragnÄ poinformowaÄ, iĹź problematyka sprzedaĹźy czarnego prochu dla osĂłb posiadajÄ
cych takÄ
broĹ palnÄ
, do ktĂłrej moĹźna go uĹźywaÄ, staĹa siÄ przedmiotem zainteresowania zarĂłwno Ministra Spraw WewnÄtrznych i Administracji, jak i Komendanta GĹĂłwnego Policji. Jak juĹź przedstawiono na wstÄpie, w zakresie tym istniejÄ
rozbieĹźnoĹci miÄdzy przepisami wymienionych wyĹźej ustaw i aktĂłw wykonawczych do nich. Dlatego teĹź podjÄta zostaĹa stosowna inicjatywa legislacyjna, ktĂłrej celem jest kompleksowe rozwiÄ
zanie tego zagadnienia, a tym samym wyeliminowanie niespĂłjnoĹci tychĹźe przepisĂłw prawa powszechnie obowiÄ
zujÄ
cego”.
Mimo tych pisemnych zapewnieĹ wysokich urzÄdnikĂłw paĹstwowych Ĺźadne „prace nad wprowadzeniem takich rozwiÄ
zaĹ prawnych, ktĂłre te wÄ
tpliwoĹci usunÄ
”, ani „stosowna inicjatywa legislacyjna, ktĂłrej celem jest kompleksowe rozwiÄ
zanie tego zagadnienia” nie nastÄ
piĹy.
MajÄ
c powyĹźsze na uwadze, a w szczegĂłlnoĹci fakt, iĹź rozbieĹźnoĹÄ miÄdzy ustawÄ
z dnia 21 maja 1999r. o broni i amunicji, a § 9 rozporzÄ
dzenia Ministra Gospodarki oraz MSWiA z dnia 9 wrzeĹnia 2002r. w sprawie warunkĂłw sprzedaĹźy materiaĹĂłw wybuchowych, broni i amunicji oraz wyrobĂłw i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym oraz zakresu i trybu kontroli przestrzegania tych warunkĂłw, godzi w prawa obywateli, wnoszÄ jak na wstÄpie.