Forum KS GARDA
Forum ogólne => Prawo => Wątek zaczęty przez: Prezes w 28 Grudnia 2007, 10:37:38
-
Na stronie internetowej Naczelnego SÄ
du Administracyjnego ukazaĹ siÄ bardzo ciekawy (dla osĂłb ubiegajÄ
cych siÄ o pozwolenie na posiadanie broni palnej sportowej) wyrok WojewĂłdzkiego SÄ
du Administracyjnego VI SA/Wa 1570/07 (http://orzeczenia.nsa.gov.pl/cbo/do/doc?d=59F0FA1F0C6E78F4B246BADC2305A840DE5CEA6A&sc=) z dnia 16.10.2007r., w ktĂłrym stwierdzono, Ĺźe okolicznoĹciami uzasadniajÄ
cymi, w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji, wydanie pozwolenia na broĹ jest czynne uprawianie sportu strzeleckiego, wyraĹźajÄ
ce siÄ miÄdzy innymi w udziale w dostÄpnych zawodach sportowych. Wskazywanie natomiast przez PolicjÄ jako kryteriĂłw do wydania pozytywnej decyzji - uzyskiwanie wybitnych, ponadprzeciÄtnych wynikĂłw sportowych, lub wykonywanie uprawnieĹ instruktora strzelectwa sportowego - nie znajduje uzasadnienia w art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji, gdyĹź sÄ
to warunki i kryteria pozaustawowe. Oparcie zatem rozstrzygniÄcia na powoĹanych kryteriach stanowi naruszenie art. 10 ust. 1 wymienionej ustawy. Prawo do posiadania indywidualnej broni sportowej nie jest nagrodÄ
za wybitne osiÄ
gniÄcia sportowe. Natomiast, przyznanie prawa do posiadania broni indywidualnej moĹźe wĹaĹnie sĹuĹźyÄ podniesieniu kwalifikacji sportowych.
PoniĹźej omĂłwienie i wyciÄ
g z przedmiotowego orzeczenia tj. wyroku VI SA/Wa 1570/07 WojewĂłdzkiego SÄ
du Administracyjnego w Warszawie z 16.10.2007r. ( orzeczenie PRAWOMOCNE), ktĂłrym uchylono zaskarĹźone decyzje KGP i KSP odmawiajÄ
ce wnioskodawcy wydania pozwolenia na broĹ palnÄ
sportowÄ
do celĂłw sportowych.
OmĂłwienie:
Wnioskodawca wystÄ
piĹ o wydanie pozwolenia na broĹ palnÄ
sportowÄ
uzasadniajÄ
c to:
- czĹonkowstwem w klubie strzeleckim od 2001r.
- koniecznoĹciÄ
doskonalenia umiejÄtnoĹci strzeleckich, na co nie pozwala mu maĹo precyzyjna broĹ klubowa (brak w klubie broni o profesjonalnych parametrach technicznych),
- posiadaniem patentu licencji, zaĹwiadczenia z PZSS i pozwoleniem na broĹ palnÄ
do ochrony osobistej oraz osiÄ
ganiem wynikĂłw kwalifikujÄ
cych na srebrnÄ
odznakÄ strzeleckÄ
.
Komendant StoĹeczny Policji wydaĹ decyzjÄ odmownÄ
i stwierdziĹ, Ĺźe:
- czĹonkostwo w klubie strzeleckim, uczestnictwo w zawodach strzeleckich oraz chÄÄ podnoszenia umiejÄtnoĹci strzeleckich, nie jest wystarczajÄ
cÄ
przesĹankÄ
, w Ĺwietle art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji do wydania pozwolenia na broĹ sportowÄ
,
- wydanie pozwolenia kaĹźdej osobie powoĹujÄ
cej siÄ na uprawianie strzelectwa sportowego, staĹoby w sprzecznoĹci z zasadÄ
o reglamentacji takich pozwoleĹ, wyraĹźonÄ
w ustawie o broni i amunicji.
- do osĂłb wykazujÄ
cych oczywistÄ
potrzebÄ posiadania sportowej broni indywidualnej moĹźna zaliczyÄ takie osoby, ktĂłre wyróşniajÄ
siÄ od ogĂłĹu obywateli jako wybitni zawodnicy lub aktywni instruktorzy strzelectwa sportowego.
- klub powinien zaspokoiÄ potrzebÄ czĹonka w zakresie odpowiedniej broni do uprawiania rekreacyjnego strzelectwa amatorskiego
Komendant GĹĂłwny Policji utrzymaĹ w mocy decyzjÄ odmownÄ
I instancji stwierdzajÄ
c, Ĺźe:
- ustawodawca w art. 10 ust. 1 ustawy o broni i nie wskazaĹ kryteriĂłw jakimi Policja powinna siÄ kierowaÄ przy wydawaniu pozwoleĹ na broĹ i dlatego stanÄ
Ĺ na stanowisku, Ĺźe wydawanie przedmiotowych pozwoleĹ pozostawiono do swobodnego uznania organowi.
- powoĹujÄ
c siÄ na orzeczenie Naczelnego SÄ
du Administracyjnego nr II OSK 587/05 podniĂłsĹ, iĹź co do reglamentacji pozwoleĹ na broĹ orzecznictwo sÄ
dĂłw jest ugruntowane przyjÄte jest, Ĺźe wydanie pozwolenia moĹźe nastÄ
piÄ w przypadku osiÄ
gania wybitnych wynikĂłw w strzelectwie sportowym, duĹźego zaangaĹźowania w sport strzelecki ocenianego m. in. czÄstotliwoĹciÄ
udziaĹu w treningach i zawodach o odpowiedniej randze, a takĹźe posiadaniem uprawnieĹ instruktora strzelectwa sportowego.
Na powyĹźszÄ
decyzjÄ zostaĹa zĹoĹźona skarga do WojewĂłdzkiego SÄ
du Administracyjnego w Warszawie z wnioskiem o uchylenie zaskarĹźonej decyzji i zasÄ
dzenie kosztĂłw postÄpowania.
Decyzji zarzucono naruszenie art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji poprzez przyjÄcie, Ĺźe brak byĹo przesĹanek do wydania pozwolenia na broĹ dla celĂłw sportowych oraz naruszenie przepisĂłw postÄpowania (art. 80, art. 7, art. 8, art. 9 i art. 10 k.p.a.).
WyciÄ
g:
WojewĂłdzki SÄ
d Administracyjny uznajÄ
c skargÄ za zasadnÄ
zwaĹźyĹ, co nastÄpuje;
(……….)
Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji wĹaĹciwy organ Policji wydaje pozwolenie na broĹ, jeĹźeli okolicznoĹci, na ktĂłre powoĹuje siÄ osoba ubiegajÄ
ca siÄ o pozwolenie, uzasadniajÄ
jego wydanie. Pozwolenie na broĹ moĹźe byÄ wydane w szczegĂłlnoĹci w celach sportowych (art. 10 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy). Przepis ten okreĹla potrzebÄ wykazania okolicznoĹci uzasadniajÄ
cych wydanie pozwolenia, przy jednoczesnym braku przeciwwskazaĹ wymienionych w art. 15 ustawy, ktĂłre to przeciwwskazania nie wystÄpujÄ
chociaĹźby z uwagi na fakt udzielenia skarĹźÄ
cemu pozwolenia na posiadanie broni bojowej dla ochrony osobistej.
Wydanie pozwolenia na broĹ nie jest decyzjÄ
uznaniowÄ
, jak stwierdziĹ to organ Policji. Przeciwnie, jeĹźeli zajdÄ
okolicznoĹci wymienione w przepisie art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji, organ administracji ma obowiÄ
zek wydania wnioskowanego pozwolenia. Takie rozumienie art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji jest ugruntowane w orzecznictwie sÄ
dowym, by przykĹadowo wskazaÄ tylko na wyrok WojewĂłdzkiego SÄ
du Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 lutego 2006 r. (sygn. akt VI SA/Wa 2520/05) lub na wyrok Naczelnego SÄ
du Administracyjnego z dnia 26 lipca 2007 r. (sygn. akt II OSK 1082/06).
OkolicznoĹciami uzasadniajÄ
cymi, w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji, wydanie pozwolenia na broĹ (w tym takĹźe na broĹ sportowÄ
) jest czynne uprawianie sportu strzeleckiego, wyraĹźajÄ
ce siÄ miÄdzy innymi w udziale w dostÄpnych zawodach sportowych. Jest natomiast poza sporem, Ĺźe osiÄ
ganie coraz lepszych wynikĂłw w tym sporcie jest uzaleĹźnione od technicznych wĹaĹciwoĹci dostÄpnej broni.
Z materiaĹu zgromadzonego w sprawie moĹźna wyprowadziÄ stwierdzenie, Ĺźe skarĹźÄ
cy przejawia duĹźe zaangaĹźowanie uprawianiem sportu strzelectwa sportowego. W ocenie W. K. osiÄ
gane przez niego wyniki kwalifikujÄ
go do czoĹĂłwki zawodnikĂłw klubowych oraz jako ponadprzeciÄtnego zawodnika w kraju. Nie jest rzeczÄ
SÄ
du lub organu administracji dokonywanie oceny, jakie to wyniki w uprawianej dyscyplinie sportu powinny uzasadniaÄ potrzebÄ udzielenia pozwolenia na sportowÄ
broĹ indywidualnÄ
. Natomiast niewÄ
tpliwie potrzebÄ takÄ
moĹźe uzasadniaÄ intensywnoĹÄ zaangaĹźowania siÄ strony w uprawianie tego sportu. Trafne jest spostrzeĹźenie, iĹź prawo do legalnego posiadania broni jest ĹciĹle reglamentowane i tylko wykazanie istnienia po stronie wnioskodawcy szczegĂłlnych okolicznoĹci, odróşniajÄ
cych go od ogĂłĹu, uzasadnia wydanie pozwolenia. W ocenie SÄ
du orzekajÄ
cego w sprawie takimi szczegĂłlnymi okolicznoĹciami jest uprawianie przez W. K. od ponad szeĹciu lat strzelectwa sportowego w ramach Polskiego ZwiÄ
zku Strzelectwa Sportowego i CWKS „Legia” przy duĹźym zaangaĹźowaniu w tÄ
dyscyplinÄ sportu. Faktem jest rĂłwnieĹź, iĹź barierÄ
dla osiÄ
gania lepszych wynikĂłw staĹa siÄ broĹ dostÄpna dla skarĹźÄ
cego w ramach posiadanej przez klub. Klub ten wykazaĹ, Ĺźe nie jest w stanie zapewniÄ W. K. broni o lepszych parametrach technicznych, ktĂłre pozwalaĹyby na skutecznÄ
rywalizacjÄ w zawodach krajowych.
Wskazywanie przez organ administracji, jako na kwantyfikatory dajÄ
ce podstawÄ do udzielenia pozwolenia na broĹ sportowÄ
, wynikajÄ
ce z art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji - uzyskiwanie wybitnych, ponadprzeciÄtnych wynikĂłw sportowych, lub wykonywanie uprawnieĹ instruktora strzelectwa sportowego - nie znajdujÄ
uzasadnienia w wymienionym przepisie, jako warunki i kryteria pozaustawowe. Oparcie zatem rozstrzygniÄcia na powoĹanych kryteriach stanowiĹo naruszenie art. 10 ust. 1 wymienionej ustawy. Jak stwierdziĹ bowiem NSA w powoĹanym wyĹźej wyroku z dnia 26 lipca 2007 r., ktĂłre to stanowisko SÄ
d orzekajÄ
cy w sprawie podziela, prawo do posiadania indywidualnej broni sportowej nie jest nagrodÄ
za wybitne osiÄ
gniÄcia sportowe. Natomiast, przyznanie prawa do posiadania broni indywidualnej moĹźe wĹaĹnie sĹuĹźyÄ podniesieniu kwalifikacji sportowych.
Organ administracji zakwalifikowaĹ skarĹźÄ
cego do osĂłb, ktĂłre w zasadzie mogÄ
jedynie uprawiaÄ strzelectwo sportowe na poziomie rekreacyjnym. Nie odniĂłsĹ siÄ przy tym w sposĂłb wyczerpujÄ
cy, wskazany w art. 7, art. 77 § 1, art. 80 i art. 107 § 3 k.p.a., do argumentacji W. K. i dowodĂłw przedĹoĹźonych w sprawie dotyczÄ
cych intensywnoĹci i zaangaĹźowania skarĹźÄ
cego w uprawianÄ
dyscyplinÄ sportu, zauwaĹźajÄ
c jednoczeĹnie fakt, Ĺźe osiÄ
ga on w tej dyscyplinie sportu wyniki dobre, a wiÄc nie przeciÄtne lub sĹabe.
(………..)
W tych warunkach stwierdzajÄ
c, iĹź doszĹo do naruszenia zarĂłwno przepisu prawa materialnego (art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji), jak i przepisĂłw postÄpowania wskazanych wyĹźej, ktĂłre mogĹo mieÄ wpĹyw na wynik sprawy, WojewĂłdzki SÄ
d Administracyjny na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) i lit. c) oraz art. 152 p.p.s.a. orzekĹ jak w sentencji, postanawiajÄ
c o kosztach postÄpowania na zasadzie art. 200 w zwiÄ
zku z art. 205 § 2 p.p.s.a.
-
Wyrok (prawomocny) Naczelnego SÄ
du Administracyjnego OSK 1082/06 z dnia 26 lipca 2007r.
Wyrok uchyla dwie policyjne decyzje odmawiajÄ
ce wnioskodawcy pozwolenia na broĹ palnÄ
sportowÄ
oraz podtrzymujÄ
cy je wyrok WojewĂłdzkiego SÄ
du Administracyjnego
Komendant WojewĂłdzki Policji w R. stwierdziĹ, Ĺźe wnioskodawcy nie naleĹźy siÄ pozwolenie na indywidualnÄ
broĹ palnÄ
sportowÄ
, gdyĹź sportowy poziom wnioskodawcy zajmujÄ
cego lokaty w I, II i III dziesiÄ
tce zawodnikĂłw nie uzasadnia przyznania mu takiego prawa.
Z kolei wg Komendanta GĹĂłwnego Policji ponadprzeciÄtna potrzeba posiadania broni wystÄpuje u wybitnych zawodnikĂłw uzyskujÄ
cych wysokie lokaty, samo zaĹ niezadowolenie z iloĹci czy jakoĹci broni klubowej nie wystarcza do zyskania pozwolenia na zakup broni indywidualnej.
PrzychyliĹ siÄ do tego WojewĂłdzki SÄ
d Administracyjny w Warszawie, ktĂłry stwierdziĹ, Ĺźe zaskarĹźone decyzje nie naruszaĹy obowiÄ
zujÄ
cego prawa, w szczegĂłlnoĹci bÄdÄ
cych jej materialnoprawnÄ
podstawÄ
przepisĂłw art. 10 ust. 1 i ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz.U. z 2004 r. Nr 52, poz. 525 ze zm.).
ZupeĹnie odmiennego zdania byĹ Naczelny SÄ
d Administracyjny, ktĂłry stwierdziĹ, Ĺźe:
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (dalej: u.b.i a. - Dz.U. z 2004 r. Nr 52, poz. 525 ze zm.) stanowi, Ĺźe wĹaĹciwy organ Policji wydaje pozwolenie na broĹ, jeĹźeli okolicznoĹci, na ktĂłre powoĹuje siÄ osoba ubiegajÄ
ca siÄ o pozwolenie, uzasadniajÄ
jego wydanie. Takie sformuĹowanie tego przepisu wskazuje, iĹź wykazanie istnienia okolicznoĹci, ktĂłre z zasady uzasadniajÄ
wydanie pozwolenia na broĹ, przy jednoczesnym braku ustawowych przeciwwskazaĹ (art. 15 ustawy), zobowiÄ
zuje organy Policji do wydania pozwolenia na broĹ. Sam ustawodawca wskazaĹ przy tym w sposĂłb przykĹadowy w art. 10 ust. 3 u.b.i a. takie okolicznoĹci, ktĂłre uzasadniajÄ
przyznanie pozwolenia na broĹ. WĹrĂłd tych przykĹadĂłw, wymienione jest posiadanie broni w celach sportowych (art. 10 ust. 3 pkt 3 ustawy). Skarga kasacyjna trafnie podnosi, iĹź okolicznoĹciÄ
uzasadniajÄ
cÄ
, w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy o broni i amunicji, przyznanie pozwolenia na broĹ jest uprawianie sportu strzeleckiego a nie uprawianie takiego sportu przy jednoczesnym uzyskiwaniu wybitnych, ponadprzeciÄtnych wynikĂłw sportowych. PrzyjmujÄ
c, iĹź tylko uzyskiwanie takich szczegĂłlnych wynikĂłw w sportach strzeleckich uzasadnia przyznanie pozwolenie na broĹ organy Policji i WojewĂłdzki SÄ
d Administracyjny wprowadziĹy dodatkowe pozaustawowe kryterium przyznawania tego prawa. Trafne jest bowiem stwierdzenie, iĹź prawo do legalnego posiadania broni jest ĹciĹle reglamentowane i tylko wykazanie istnienia po stronie wnioskodawcy szczegĂłlnych okolicznoĹci, odróşniajÄ
cych go od ogĂłĹu obywateli, uzasadnia jego przyznanie. TakÄ
szczegĂłlnÄ
okolicznoĹciÄ
w rozpoznawanej sprawie jest jednak fakt uprawiania przez K. C., w sposĂłb zorganizowany, w ramach Polskiego ZwiÄ
zku Strzelectwa Sportowego i C. po uzyskaniu koniecznego patentu strzeleckiego, sportu.
Z Ĺźadnego przepisu nie wynika przy tym, iĹź tylko osiÄ
ganie wybitnych, ponadprzeciÄtnych wynikĂłw sportowych uzasadnia przyznania pozwolenia na posiadanie broni. Prawo do broni nie jest bowiem nagrodÄ
za wybitne osiÄ
gniÄcia sportowe a przyznanie takiego prawa zawodnikowi moĹźe wĹaĹnie sĹuĹźyÄ podniesieniu jego kwalifikacji sportowych (....).
Nie moĹźna przy tym odmĂłwiÄ zasadnoĹci zarzutom skargi kasacyjnej, iĹź przyjÄcie stanowiska z zaskarĹźonego wyroku prowadziĹoby do dowolnego ustalenia przez organy Policji kryterium "ponadprzeciÄtnych wynikĂłw sportowych" bowiem nie zostaĹo skonkretyzowane jakie wyniki i w jakiej rangi zawodach uzyskiwane uzasadniajÄ
przyznanie pozwolenia na broĹ. SĹuszne jest teĹź stwierdzenie, Ĺźe skoro przyznanie takiego pozwolenie uzasadnia sam fakt uprawiania Ĺowiectwa (art. 10 ust. 3 pkt 2 u.b.i a.), a nie wybitne osiÄ
gniÄcia na tym polu, to stwarzanie dodatkowych, pozaustawowych kryteriĂłw przy uprawianiu strzelectwa sportowego jest szczegĂłlnie raĹźÄ
ce i naruszajÄ
ce zasadÄ rĂłwnoĹci obywateli. (.....)
Skarga kasacyjna zasadnie zarzuciĹa wiÄc obrazÄ przepisĂłw art. 10 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji przez bĹÄdnÄ
ich wykĹadniÄ i niewĹaĹciwe zastosowanie. Uzasadnia to uchylenie zaskarĹźonego wyroku i uwzglÄdnienie skargi K. C. na podstawie przepisĂłw art. 188 i 203 pkt 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postÄpowaniu przed sÄ
dami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).